وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی با اشاره به این که مقام معظم رهبری بسیاری از مشکلات اصلی سازمان را برطرف کرده‌اند، اظهار داشت: دولت یازدهم حمایت جانانه‌ای از فعالیت های سازمان کرد؛ ما باید یاد بگیریم خود اتکا باشیم و هیچ گاه نخواسته‌ایم خارج از NPT عمل کنیم و همواره تاکید داشته‌ایم به دنبال ارتقاء جایگاه NPT هستیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که قبل از انقلاب قرار بود 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای داشته باشیم اظهار داشت: بعد از انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی تولید برق در این میزان دیگر در اولویت قرار نگرفت به گونه‌ای که پس از جنگ تحمیلی نظام مجددا فعالیت‌های هسته‌ای خود را احیا کرد.
 
صالحی با اشاره به این که باید در جهت منافع ملی و صیانت از کشور و هم چنین دفاع از تمامیت ارضی پیش برویم خاطرنشان کرد: برای رسیدن به خود اتکایی در این عرصه این بار با دید باز و روشن وارد مقوله پرونده هسته‌ای شدیم به گونه‌ای که همه جوانب را ملاحظه کردیم و سپس در عرصه فناوری ورود یافتیم.  
 
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال ارتقای جایگاه NPT است زیرا NPT را در جهت مسائل جامعه بشری ارزیابی می‌کنیم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در دهه 80 در چه مرحله‌ای از فناوری هسته‌ای بودیم، افزود: فعالیت‌های ما از قبل انقلاب شروع شده بود به گونه‌ای که در دهه 30 مرحوم آزاد به آمریکا رفتند و پس از گذراندن دوره به ایران بازگشتند و راکتور تهران را پایه گذاری کردند.

صالحی با اشاره به این که قبل از انقلاب بر روی فعالیت‌های هسته‌ای کارهای زیادی نشده بود، گفت: در آن دوران تعداد اساتید این فناوری بیش از تعداد انگشتان دست نمی‌شد این در حالی است که پس از انقلاب شرایط فرق کرد و دانشگاه‌ها به این عرصه ورود پیدا کردند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این که در سازمان انرژی اتمی 15 هزار پرسنل داریم، خاطرنشان کرد: 80 درصد پرسنل سازمان انرژی اتمی فارغ التحصیلان دانشگاه هستند به گونه‌ای که بیشتر تجارب آن‌ها در عرصه علوم هسته‌ای است.  
 
وی با اشاره به اقدامات مسئولان سازمان انرژی اتمی در راستای فعالیت‌های هسته‌ای اظهار داشت: در ابتدای راه مطمئن نبودیم که بتوانیم سانتریفیوژ را راه اندازی کنیم این در حالی است که روش‌های مختلفی را در نظر گرفتیم.
 
صالحی با اشاره به این که یکی از روش‌های مختلف استفاده از لیزر بود، ادامه داد: برای غنی‌سازی از ده روش می‌توانستیم استفاده کنیم که یکی از این روش‌ها استفاده از لیزر بود به گونه‌ای که از لیزر در اشل آزمایشگاهی شروع کردیم.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که استفاده از لیزر از نظر اقتصادی به صرفه نبود، اظهار داشت: مسئولین کشور در آن دوران استفاده از لیزر را به آژانس اعلام کردند که ما به دنبال غنی‌سازی با لیزر نیستیم.
 
وی با بیان این که غنی‌سازی را فقط با سانتریفیوژ ادامه می‌دهیم، گفت: این مهم در حالی است کشورهای غربی جمهوری اسلامی ایران را به غنی‌سازی متهم می‌کنند.
 
صالحی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران اکنون به یک کشور هسته‌ای تبدیل شده است، افزود: هسته‌ای به مفهوم داشتن فناوری صلح آمیز است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی وجود داشت که ایران بخواهد به دنبال مباحث هسته‌ای باشد؟ گفت: از حالا به بعد ما به دنبال نتایج هسته‌ای خواهیم بود.
 
وی با اشاره به این که در بهمن ماه نیروگاه بوشهر باید برای تعویض سوخت تعطیل می‌شد، گفت: در سال دو_ سه ماه این نیروگاه به منظور تعویض سوخت تعطیل می‌شود اما در سال جاری به دلیل درخواست وزارت نفت و نیرو این تعطیلی به تعویق افتاد.  
 
صالحی با اشاره به این که در صورت تعطیلی نیروگاه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم، ادامه داد: 6 میلیون مترمکعب در روز از طریق نیروگاه بوشهر در مصرف گاز صرفه جویی می‌شود بنابراین باید گفت این موضوع دستاورد بزرگی به حساب می‌آید.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که نیروگاه بوشهر اکنون 7 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌کند، خاطرنشان کرد:این نیروگاه به صورت پایدار برق تولید می‌کند به گونه‌ای که قدرت نیروگاه بالا و پایین نمی‌شود.

وی با اشاره به این که هزاران مهندس کارکشته در نیروگاه بوشهر مشغول به فعالت هستند که به اندازه نیروگاه برایمان ارزش دارند، گفت: نیروی انسانی ما در نیروگاه بوشهر بسیار ارزشمند است.

صالحی با اشاره به این که از حالا به بعد باید از فناوری هسته‌ای در عرصه‌های دیگر استفاده کنیم، گفت: رئیس‌جمهور طی سخنانی گفته است که باید از تجارب هسته‌ای در عرصه‌های دیگر بهره بگیریم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که بر روی سانتریفیوژها اقدامات گوناگونی به عمل آمده است، افزود: علم و فن سانتریفیوژها را می‌توان در بسیاری از موارد به صورت کاربردی استفاده کرد.
 
وی با اشاره به این که از سانتریفیوژها می‌توان در ساخت دارو و هم چنین سلول‌های بنیادی استفاده کرد، گفت: در چند ماه گذشته سازمان انرژی اتمی ایران تولید سانتریفیوژهای ساخت سرم وزارت بهداشت را طی توافق نامه‌ای برعهده گرفت.
 
صالحی با اشاره به این که 5 میلیون دز سرم انسانی در کشور نیازمند هستیم گفت: خوشبختانه اکنون مشکلات سانتریفیوژها را در قدم اول حل کرده‌ایم به گونه‌ای به سمت ساخت سانتریفیوژهای مورد نظر پیش رفته‌ایم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی این دستاوردها را نتیجه مقاومت و حرکت بانشاط جوانان غیور کشور در عرصه هسته‌ای دانست و عنوان کرد: ان‌شالله از این فناوری در عرصه‌های دیگر هم نیز استفاده خواهیم کرد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که توانمندی ما در بحث هسته‌ای عزت آفرین بوده است، گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران از یک اقتداری برخوردار است و علت فشارها به ما این است که می‌دانند ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اما جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگو ظاهر شده و با مقاومت توانسته پیشرفت کند و اقتدار برای خودش ایجاد کرده است.
 
وی با اشاره به این که در عرصه فناوری هسته‌ای به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم، اظهار داشت: این اقتدار ملی به صورت ذاتی و خودجوش به وجود آمده است.  
 
صالحی با بیان این که این فناوری نوین ثمرات خود را در سایر حوزه‌ها نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: ان‌شالله با این رویکرد جدید شاهد دستاوردهای ارزشمندی در سایر حوزه‌ها خواهیم بود.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اکنون یک مرکز تحقیقاتی بزرگ در کرج دایر کرده‌ایم که از فناوری هسته‌ای بر روی نباتات و گیاهان کار می‌کنند؛ مثلا طرح مقاوم سازی گندم را در این مرکز دنبال می‌کنیم.

صالحی گفت: به زودی مرکز پرتودهی مواد غذایی را در آذربایجان شرقی ایجاد می‌کنیم که بتوانیم عمق نگهداری از محصولات را بالا ببریم.؛ مثلا خرمایی که یک روزه فاسد می‌شود اگر در معرض این مرکز پرتودهی قرار گیرد تا 7، 8 ماه ماندگاری خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سانریفیوژهایی برای سرم سازی و تولید داروها ایجاد می‌کنیم و این سانتریفیوژها انحصاری است؛ همچنین در بحث پزشکی ظرف یک سال آینده یک شتاب دهنده وارد می‌کنیم که اس وی جی تولید می‌کند که مقدمات آن فراهم شده است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ظرف یک و نیم سال آینده از فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت بیشتر شاهد خواهیم بود و مردم بیشتر آن را احساس می کنند.

صالحی با اشاره به این که سایبرنای یکی از جدید ترین شیوه‌های جراحی برای درمان سرطان است گفت: تعداد زیادی از هموطنان ما در داخل و خارج کشور پول‌های زیادی برای درمان هزینه می‌کنند که با این فناوری سایبرنای که هم و غم خود را برای آن گذاشته‌ایم شاهد کاهش هزینه‌های درمانی خواهیم بود.
 
وی گفت: شتاب دهنده چشمه نور را ایجاد می‌کنیم که فقط محیط این شتاب دهنده نیم کیلومتر است و تمام طراحی‌های تفصیلی آن انجام شده و دولت اعلام آمادگی کرده است که هزینه‌های خوبی را برای تکمیل آن فراهم کند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: امیدواریم با بهره‌گیری از شتاب دهنده چشمه نور بتوانیم شرایط علمی و تکنولوژیکی کشور را کاملا دگرگون کنیم.
 
صالحی با اشاره به این که کشور در حوزه فناوری‌های نوین هسته‌ای وارد جریان پژوهشی و تحقیقاتی مستمر شده است، افزود: کشورهای غربی درصدد بودند تا مانع از رسیدن ایران به مرزهای دانش شوند به طوری که به مرور برای آن‌ها روشن شد که انرژی هسته‌ای به معنای بمب اتمی نیست.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه باید کرد تا غرب مانع از پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشود، اظهار داشت: حرکت شتابان جهادی بسیار خوبی در سال‌های اخیر در عرصه انرژی اتمی شروع شده است به گونه‌ای که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران از هیچ حقی که برایمان در NPT و اساسنامه آژانس ترسیم شده عدول نخواهد کرد.  
 
صالحی در پاسخ به  سوالی پیرامون فشار غربی‌ها در حوزه پژوهش گفت: رهبری انقلاب بسیار واضح اعلام کردند از هیچ حقی برای ما که درNPT ترسیم شده عدول نداریم؛ در تحقیق و توسعه، در تمامی زمینه‌ها متعهد به الزاماتی هستیم و برنامه اقدام مشترک شاه بیتش تحقیق و توسعه است که بدون قید و بندی پذیرفته شده است.
 
صالحی افزود: به زودی خبرهای خوشی درباره سانتریفیوژ سرم سازی در مقیاس انبوه تولید می‌کنیم که آن را از انحصار یک عده خارج کرده‌ایم.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی اکنون مقتدرانه عمل می‌کند؛ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی‌اش در آیپک اعلام کرد ملت ایران ملت مقتدری است و به دنبال نقش آفرینی بین‌المللی است.
 
وی اظهار داشت: با نسل جدید سانتریفیوژها زمانی که قرار بود 50 هزار ماشین از نسل اول بگذاریم تا اورانیوم مورد نظر بوشهر را تامین کنیم اکنون با نسل جدید این سانتریفیوژها با 50 هزار ماشین می‌توانیم به نیازهای 6، 7 راکتور دیگر پاسخ دهیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به گفته‌های بوش در طی سال‌های گذشته گفت: در آن دوران بوش اعلام کرده بود که حتی دانشگاه‌های ایران حق ندارند به تدریس رشته علوم هسته‌ای بپردازند به گونه‌ای که آن‌ها می‌خواستند حق فکر را از جوانان ما سلب کنند.  
 
صالحی با اشاره به این که ما همه چیز را با نظارت آژانس انجام خواهیم داد افزود: سانتریفیوژ نسل جدید 15 برابر سانتریفیوژهای نسل اول است به گونه‌ای که نسل اول سانتریفیوژها ارتفاعش یک و نیم است اما سانتریفیوژهای جدید 3.5 برابر ارتفاع دارند.

صالحی با بیان این که ان‌شالله در آینده عکس‌های سانتریفیوژهای نسل جدید را در معرض دید عموم قرار خواهیم داد، گفت: سازمان انرژی اتمی سال‌ها بر روی این سانتریفیوژها کار کرده است
 
وی با بیان این که تحقیق و توسعه حق مردم است ادامه داد: تحقیق و توسعه به هیچ عنون قید پذیر نیست البته جمهوری اسلامی ایران حاضر است در چارچوب NPT به تعهدات خود عمل کند.  
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سانتریفیوژهای نسل جدید چه تفاوتی با سانتریفیوژهای نسل قدیم دارد گفت: خوشبختانه دانش آموزان و ملت شریف ایران به خوبی به مسائل هسته‌ای ورود پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که آگاهی، درک و استنباط مردم نسبت به این مسائل بسیار افزایش یافته است.
 
صالحی با اشاره به این که اگر قطر سانتریفیوژها را زیاد کنیم در این صورت توان سانتریفیوژ از نظر غنی‌سازی افزایش پیدا می‌کند، افزود: برای طراحی سانتریفیوژها هم می‌توان قطر آن و هم ارتفاع را ارتقا داد.
 
وی با اشاره به این که اورانیوم سبک را از طریق واحد کار جداسازی از اورانیوم سنگین جدا می‌کنیم گفت: این یک واحد است که باید اندازه گرفته شود به گونه‌ای که سانتریفیوژ قدیم در عمل 1.5 سو است
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که سالانه به 30 تن اورانیوم نیازمند هستیم، گفت: سالانه برای تامین سوخت بوشهر به 50 هزار ماشین نیازمند هستیم.
 
صالحی با اشاره به این که تفاوت معناداری میان سانتریفیوژهای نسل قدیم و جدید وجود دارد ادامه داد: غربی‌ها بر سر آب سنگین اراک نگران هستند به گونه‌ای که مدعی هستند ایران باید در این خصوص رفع نگرانی کند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان انرژی اتمی چه راهکاری برای حل این مسئله دارد افزود: ما باید بهانه را از غربی‌ها بگیریم و هوشمندانه عمل کنیم؛ در برنامه اقدام مشترک اشاره نشده بود که آب سنگین تبدیل به آب سبک شود البته خیلی‌ها فضاسازی کردند؛ ما می‌توانیم بهانه‌ها را بگیریم و آب سنگین اراک، سنگین بماند و آن را بازطراحی کنیم.
 
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان آژانس برای تلطیف فضا سوالاتی داشتند که ما به 6 سوال اول آن‌ها جواب دادیم و آن‌ها از معدن گچین دیدن کردند و با آژانس مشکلی در این خصوص نداریم؛ عده‌ای مطرح می‌کردند که ایران به دنبال کلاهک هسته‌ای است اما در چند ماه اخیر به تمامی سوالات مرتبط با سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس پاسخگو بودیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: پنج شنبه 21 فروردين 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com