وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

 
دليل نااميدى كرى شكست ٩ ماه گفتگوهاى صلح با ميانجيگرى آمريكا است.  
 
اين اظهار نظر طى نشست كميسيون سه جانبه در واشنگتن ارايه شد.  كميسيون سه جانبه يك سازمان غيردولتى متشكل از متخصصان و مقامات رسمى ايالات متحد، اروپاى غربى، روسيه و ژاپن است. جريان اين نشست توسط وبسايت ديلى بيست ضبط و منتشر شده است.   
 
جان كرى امیدوار است كه تغيير در رهبرى فلسطين و رژيم صهيونيستى شرايطى مناسب‌تر براى صلح و در نهايت توافق بر سر تشكيل كشور فلسطينى را رقم  بزند. 
 
سپس، هنگاميكه موجى از انتقادات پيرامون اين اظهارنظر بوجود آمد، جان كرى ضمن ابراز پشيمانى گفت: اگر مى توانستم به گذشته بازگردم از واژه "آپارتايد" استفاده نمى كردم.  
 
گذشته از عذرخواهى، اظهارنظر كرى بيانگر تغيير يك تغيير قابل ملاحظه است، چرا كه تاكنون هرگز يك مقام ارشد ايالات متحد از واژه آپارتايد براى توصيف سياست‌هاى رژيم صهيونيستى استفاده نكرده است. جان كرى اولين مقام آمريكايى است كه اين واژه جنجالى را درباره موجوديت اسراييل بكار مى برد.   
 
 
*** رژیم صهیونیستی خواهان برکناری کری شد
كميته اضطرارى براى اسراييل، به رياست "ويليام كريستول" نو محافظه كار بانفوذ، گفت: "جان كرى" با بكار بردن واژه آپارتايد، باعث افزايش ترس از اين رژيم مى شود. حتى باراك اوباما هم در طول تبليغات انتخاباتى خود در سال ٢٠٠٨ ميلادى، بكار بردن اين واژه را محكوم كرد. ديگر كاخ سفيد مجبور به رفع و رجوع خرابكارى كرى نيست. زمان آن رسيده كه جان كرى از مقام وزارت خارجه آمريكا كنار رود يا در صورت نياز اوباما وى را از كابينه اخراج كند.   
 
با وجود اينكه خطر شكست اسراييل در حركت بسوى ايجاد كشور فلسطين توسط سياستمداران اين رژيم با واژه هايى مشابه كلمات جان كرى توصيف شده، مقامات آمريكايى در مورد پيروى از اين روند محتاط بوده اند. تنها "جيمى كارتر"، رييس جمهور سابق آمريكا، با استفاده از اين واژه براى عنوان كتاب خود، فلسطين: صلح يا آپارتايد، كه در سال ٢٠٠٦ به چاپ رسيد، جنجال هايى را براه انداخت. او گفته بود که از سیاست‌های آپارتاید گونه اسرايیل در کرانه باخترى رود اردن انتقاد کرده است و در مورد رفتار دولت اسرائیل با شهروندان فلسطینی تبار خود که بر اساس قانون از حقوق برابر برخوردارند صحبت نمی‌ کرده است. 
 
با این حال، نوشتن اینکه ادامه کنترل و استعمار رژيم صهيونيستى بر خاک فلسطین، مانع اصلی دستیابی به صلحی فراگیر در سرزمین مقدس شده است، خشم راستگرايان اسراييل و طرفداران این کشور در آمریکا را بر انگیخته بود. جناح راست افراطی در اسرائیل از جمله حزب خانه یهودی به رهبری نفتالی بنت، تاسیس کشوری مستقل برای فلسطینی‌ ها را رد می‌ کند و خواهان ضمیمه شدن بخش‌ های وسیعی از کرانه باخترى به خاک اسرايیل است. 
 
 
اظهارنظر كرى بازتاب دهنده هشدارهاى اخير ديپلمات هاى غربى به اسراييل است كه در صورت شكست گفتگوهاى صلح اين رژيم بيش از پيش منزوى خواهد شد.  
 
****  اسراییل از اتحاد فلسطینیان وحشت دارد
بر اساس ابتکار دیپلماتیک جان کری، واشنگتن امیدوار بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژيم صهيونيستى، و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، تا روز سه شنبه ۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت) چارچوب مذاکرات نهایی صلح را مشخص کنند ولی با بالا گرفتن اختلافات در پی ائتلاف دو جناح فلسطینی فتح و حماس، اسراييل پنجشنبه گذشته اعلام کرد گفتگوهای صلح را متوقف می‌ کند. به نظر می‌ رسد وزیر امور خارجه آمریکا تا حد زیادی از بی‌ نتیجه ماندن تلاش‌ های نه ماه گذشته‌ اش آزرده شده باشد.
 
كرى مى گويد: راه حل براى دو ملت، به وضوح بايد به عنوان تنها آلترناتيو موجود در نظر گرفته شود، چرا كه يك كشور واحد  يا به شكل گيرى رژيم آپارتايد منجر مى شود كه در آن فلسطينيان به عنوان شهروندان درجه دو محسوب خواهند شد و يا اين رژيم ظرفيت‌هاى اسراييل را براى باقى ماندن به عنوان كشورى يهودى نابود خواهد كرد.   
 
 
وقتى اين فكر و اين واقعيت را كه اين نتيجه نهايى خواهد بود در ذهن شما شكل مى گيرد، مى فهميد كه رسيدن به اين راه حل چقدر حياتى است. 
 
***  روابط دو همپیمان رو یه تاریکی گذاشته
كرى پس از به بن بست رسيدن گفتگوهاى صلح، روابط خوبى با برخى مقامات ارشد رژيم صهيونيستى نداشته است. چنانكه در ماه ژانويه گذشته، موشه يعلون، وزير دفاع رژيم صهيونيستى، وى را متوهم و مسيحانه خواند.  
 
جان کری در صحبت‌ هایش که حالا به رسانه‌ ها درز کرده بنیامین نتانیاهو را مسئول ناکامی گفتگوهای صلح دانسته و گفته است که هیچ یک از دو رهبر برای اتخاذ تصمیم‌ های دشوار آماده نبودند. او همچنین از شهرک سازی‌ های اسرائیل در اراضی فلسطینی‌ ها انتقاد کرد. جان کری گفته است: از وقتی که مذاکرات را شروع کردیم، ساخت ۱۴ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌ های یهودی نشین اعلام شده است. برای هر رهبری مشکل است که در چنین شرایطی مذاکره کند. وى هشدار داد که شکست در روند صلح خاورمیانه می‌تواند از سرگیری خشونت‌ها را در پی داشته باشد. 
 
 
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز این موضوع را تایید کرده است، هرچند او یادآور شده است که زیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل و ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل نیز در گذشته در مواردی از این لغت استفاده کرده‌ اند.
 
به گفته این سخنگو، منظور کری این بوده که اگر اسرائیل می‌ خواهد اکثریت یهودی در کشور را حفظ کند به جز تاسیس کشوری مستقل برای اعراب فلسطینی چاری دیگری ندارد!!!
 
**** ناکامی گزینه دو کشور در حل مسئله فلسطین
در شرایط فعلی گزینه راه حل دو کشور به خاطر مخالفت رژیم صهیونیستی ناکام مانده است و این مخالفت روز به روز تقویت می‌شود.
 
 
در عمل نیز این گزینه که بارها از سوی مقامات غربی و حامیان منطقه ای آنها تکرار می شود با چالشهای بنیادینی روبرو شده است. برای مثال مذاکره‌ کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با ادامه شهرک‌ سازی‌ های خود ثابت کرده است که خواهان تحقق صلح با فلسطینی‌ ها نیست.
 
صائب عریقات، مذاکره‌ کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: اظهارات اخیر شیمون پرز، رئیس جمهور اسراييل مبنی بر این که به رسمیت شناختن اين رژيم ضرورتی ندارد، بسیار مهم و نشان‌ دهنده این است که به رسمیت شناختن اسراييل به عنوان کشور یهودى از جمله مسايل ضروری برای تحقق صلح نیست.
 
عریقات تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اين رژيم از طریق درخواست برای به رسمیت شناختن اسراييل به عنوان کشور یهودى تلاش می‌‌کند تا در روند صلح کارشکنی کند و وی همواره با شروطی غیرقابل قبول سعی در از بین بردن روند سیاسی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: اسراييل ثابت کرده که تنها به دنبال شهرک‌ سازی است و برای ناکام گذاشتن راه‌ حل تشکیل دو کشور و نه برای تحقق صلح تلاش می‌‌کند.
 
 
 اگر تشکیلات خودگردان فلسطین تمام شروط رژیم صهیونیستی را پذیرفته و اجرا کند، این رژیم شروط جدیدی را از نوع دست نیافتنی و غیر ممکن دیگری در مقابل تشکیل کشور فلسطین وضع خواهد کرد. اسحاق رابین پنجمین نخست وزیر اسراييل آرزو کرده بود که یک روز صبح از خواب بیدار شود و ببیند که غزه در دریا غرق شده است!
 
اسراييل حساسیت بیمارگونه ای نسبت به فلسطینیان و کشور آینده آنها دارد، از این رو مجموعه ای از شروط دشوار را برای مقابله با تشکیل این کشورایجاد کرده است، این رژیم تشکیل کشور فلسطین ولو کشوری بدون حاکمیت و اختیارات را مغایر و متضاد با وجود خود و عامل اصلی پایان بخشیدن به وجودش می داند. به همین خاطر برغم همه قوانین بین المللی قدس شرقی را به قدس غربی الحاق کرده و این شهر مقدس اسلامی را پایتخت یکپارچه و ابدی اسرائیل نامیده است. رژیم صهیونیستی به شدت با حق بازگشت فلسطینیان و حتی بازگشت برخی آوارگان، بر اساس قاعده ای که شامل خانواده های آنها نمی شود، مخالفت می‌کند.
 
 
اسراييل در نوامبر سال ١٩٦٧ ميلادى، بیت المقدس شرقی را به بیت المقدس غربی الحاق کرد و از این تاریخ به بعد آن را پایتخت یکپارچه و غیر قابل تجزیه خود می داند، از این رو با مطرح کردن این موضوع در میز مذاکرات موافقت نمی کند. شاید در آینده ای نزدیک و در صورت تصویب این قوانین در پارلمان این موضوع به همه پرسی گذاشته شود که در این صورت نیز مذاکره در مورد هر یک از این دو مورد غیر ممکن خواهد بود.
 
 
گزارش از مغانی
 
منابع:
 
http://www.usnews.com/news/politics/articles/2014/04/28/kerry-criticized-for-israel-apartheid-comment
 
http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/09/14/think_again_the_two_state_solution
 
http://www.theguardian.com/world/2014/apr/28/israel-apartheid-state-peace-talks-john-kerry
 
http://www.nytimes.com/2013/09/15/opinion/sunday/two-state-illusion.html?pagewanted=all&_r=0
 
 
انتهای پیام/

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com