وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گزیده‌ای از سخنان منتشرنشده وی در کتابخانه ملی در پی می‌آید: ما در اسلام حق فهمیدن اسرار مردم را نداریم، چه رسد به افشاء کردن آنها. مگر می شود به اسم فرهنگ اسلامی برویم شنود بگذاریم در خانه‌های مردم و روی موبایل‌های مردم و در ماشین‌های مردم، در هرگوشه زندگی مردم. اینها همه ضداخلاقی است. اینها همه گناه است. جامعه را باید با اخلاقیات اسلام که شیره کشیده اخلاقیات همه ادیان است اداره کنیم، چون دین خاتم است، آنوقت ما از درون چنین دینی این‌جور چیزها را درمی آوریم!

بیان این اسمی که رهبری بر روی امسال گذاشتند خدمتی که می‌توانیم بکنیم این است که فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم. چیست این فرهنگ؟ فرهنگ را نگاه کنید؛ این را اگر تعریف کنیم و به‌جای خودش انجام دهیم جامعه ما را اینها تقویت می‌کنند. همه این کارهای ضداخلاقی که دارد در جامعه انجام می‌شود. خیانت؛ در مقابلش یک اصل بزرگی است که می‌تواند آن جامعه را حفظ کند. ما اگر آن اخلاق را مراعات بکنیم هیچ‌وقت دست‌درازی به مال مردم نمی‌کنیم. هیچ‌وقت فساد در جامعه ما نمی‌شود. انجام وظیفه، کسی که غیرمسئولانه درباره انجام وظیفه برخورد کند این نقطه مقابلش است. تمام نیازهای یک جامعه سالم در همین یک روایت آمده و اینها چیزهایی نیست که کسی نداند.

کتاب‌های اخلاقی که همه علما می‌نویسند هریک از اینها یک بابی دارد. حسد، یک باب خاص خودش را دارد و یک رذیله اخلاقی است. در مقابل دروغ‌گویی چیست؟ وفای به عهد در مقابلش چیست؟ چه‌کسی منکر است وفای به عهد به‌عنوان یک فضیلت است؟ چه‌کسی منکر امانت است؟ چه‌کسی منکر عمق سخن‌چینی است که دوبه‌هم‌زنی است؟ چه‌کسی منکر عمق تهمت است؟ که این‌همه دارد جامعه را به فساد و تشنج می‌کشاند. سوءظن؛ یکی از بدترین‌ها است. سوءظن الآن دارد مثل خوره جامعه را می‌خورد و هرکس به هرکسی سوءظن دارد. اینها همه مؤلفه‌های یک فرهنگ اسلامی است.

ما حق نداریم اسرار مردم را حتی برویم بفهمیم، چه برسد به اینکه افشا کنیم. بزر‌گ‌ترین گناه را به‌ اسم امنیت مرتکب می‌شویم. شنود بگذاریم در خانه‌های مردم و روی موبایل‌های مردم و در ماشین‌های مردم، در هرگوشه زندگی مردم. اینها همه ضداخلاقی است. غیبت کردن؛ این آثار که در غیبت وجود دارد، اینها همه گناه است و نقطه مقابلش هم ثواب دارد. جامعه را باید با اخلاقیات اسلام که شیره کشیده اخلاقیات همه ادیان است، چون دین خاتم است،آنوقت ما باید از چنین دینی این‌جور چیزها را دربیاوریم!.

مهمتر از همه این است که جامعه‌مان را عقلانی بکنیم و جلوی این دگماتیسمی که داره رنج می‌دهد حتی دانشگاه‌های ما را باید یک‌جوری به عقلانیت برسیم و این هم تعریف فرهنگ را می‌توانیم درست کنیم؛ فرهنگ را درست تعریف کنیم، تا آقا می‌گن فرهنگ، یه‌بار آقا به من گفتن، همان دوره ریاست جمهوری من، ایشان تهاجم فرهنگی را مطرح کردند بعد دیدند در نماز جمعه‌ها و اینها همه رفتند سراغ اینکه اون مثلاً روسری‌اش این‌طوریه، اون مانتوش این‌طوریه، اون این‌طوریه، آقا گفتن: ما چی گفتیم به اینها و اینها دارن چی می‌گن. بله، عفت یکی از همان وجوه فرهنگی ماست اما خیلی چیزها باید اضافه شود، صلابت، راستگویی، مال مردم نخوریم، انفاق، کمک، امداد، همه اینها چیزهایی است که جزو فرهنگ باید دیده شود و البته احکام هم دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: سه شنبه 23 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com