وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

پایان رایزنی‌های عراقچی و اشمید
سید عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاونان رییسان هیا‌ت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+5 ، پنج شنبه شب پس از بیش از چهار ساعت به رایزنی‌های خود پایان دادند.
فرایند نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع از روز چهارشنبه در وین آغاز شد. محمد جواد ظریف و کاترین اشتون،‌ رییس هیات مذاکره‌کننده ایران و نماینده 1+5 رایزنی‌ها برای عبور از کلیات و چارچوب توافق از جمله عنوان، مقدمه، چشم‌انداز و بخش‌های دیگر توافق گفت‌وگو کردند. ظریف و اشتون صبح روز پنج‌شنبه در دیداری دو جانبه به مدت سه ساعت و نیم پشت درهای بسته با یکدیگر گفت‌وگو کردند. هم‌چنین معاونان ظریف و اشتون در راستای مباحث مورد بررسی صبح و عصر امروز رایزنی‌ها را ادامه دادند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات: ایران ایده‌هایش درباره پیش‌نویس را به 1+5 ارائه کرد
معاونان ظریف و اشتون روز جمعه برای سومین‌بار با یکدیگر دیدار می‌کنند. در ادامه مذاکرات هسته‌یی ایران و ۱+5، از صبح روز جمعه هیات ایرانی با برخی از هیات‌های ۱+5 به طور دوجانبه دیدار می‌کنند. مذاکرات ایران و ۱+5 از روز سه‌شنبه در وین شروع و تا جمعه ادامه دارد. دو طرف از این دور مذاکرات فرایند نگارش متن پیش‌نویش توافق جامع را آغاز کرده‌اند. مباحث در دو روز گذشته حول موضوعاتی از جمله عنوان، مقدمه، چشم‌انداز است. یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت: ایران در روز نخست مذاکرات و در نشست افتتاحیه ایده‌هایش درباره چگونگی نگارش پیش‌نویس و محتوای آن را به طرق مختلف به ۱+5 ارایه کرد.


ظریف: توافق نهایی با ۱+۵ دست‌یافتنی است

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رئیس‌جمهور اتریش توافق نهایی با ۱+۵ را دست‌یافتنی خواند و گفت: واقع‌بینی و اراده دو طرف، عامل اساسی برای رسیدن به نتیجه است. محمدجواد ظریف که برای مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 در وین به سر می‌برد، با هانس فیشر رئیس جمهور اتریش دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در این دیدار با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با گروه 1+5 و مواضع کشورمان، توافق نهایی با 1+5 را دست یافتنی خواند و گفت: واقع بینی و اراده دو طرف، عامل اساسی برای رسیدن به نتیجه است.

 

در این دیدار رئیس جمهور اتریش نیز با اشاره به پیشرفت‌های حاصله، ابراز امیدواری کرد که وین نهایتا شاهد توافق جامع هسته‌ای باشد. هانس فیشر حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی از مذاکرات را امیدوار کننده خواند. وی همچنین سفر وزیر امور خارجه اتریش به تهران را بسیار مثبت خواند و از گفت‌وگوهای فیمابین در این سفر استقبال کرد. در طی این دیدار، تاکید بر ارتقای تعمیق روابط دوجانبه از جمله سفر رئیس جمهور اتریش به تهران و همچنین تبادل نظر پیرامون مسایل منطقه‌ای از جمله آخرین وضعیت سوریه و انتخابات آتی در این کشور و تحولات روابط ایران و عربستان مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.


ایران و گروه کشورهای 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در آستانه توافق نهایی نگارش سند مکتوب قرار گرفتند.  یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی گفت که ایران و 1+5 در مذکرات عصر امروز در حال تعیین تاریخ اجرای توافق نامه جامع و نهایی هستند. برخی از رسانه های جهان از توافق ایران و 1+5 به عنوان توافق قرن یاد کرده اند.

 
چهارمین دور از مذکرات هسته ای ایران و غرب با ورود محمد جواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین با شام کاری آغاز شد.  مذاکرات رسمی روسای هیات های ایران و 1+5 در دو نوبت صبح و عصر چهارشنبه برگزار شد و قرار بود این مذاکرات شامگاه چهارشنبه نیز ادامه یابد اما به صبح پنجشنبه موکول شد.  انتظار می رود در چهارمین مرحله از مذاکرات ایران با 1+5، گفت و گوهای طرفین برای توافق نهایی و جامع به پایان برسد اما کار تنظیم سند مکتوب، به مراحل بعدی مذاکرات موکول شود.  با این حال گفت و گوی وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز جمعه، در پایان چهارمین مرحله از مذاکرات ایران و غرب، همه زوایا را روشن خواهد کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com