وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

در ادامه ضمن این‌که هدف از نخبگی در سطح ملی را تولید قدرت و ثروت ملی عنوان کرد، گفت: قدرت و ثروت ملی دو روی یک سکه هستند و بی‌تردید برای آنکه ما به توسعه و توسعه‌یافتگی برسیم نیاز به علم، دانش، فناوری، تجربه، اختراع و اکتشاف داریم و همه کشورهایی که امروز در مسیر توسعه هستند یا به توسعه‌یافتگی رسیده‌اند، در سایه این بوده است که از علم، دانش، دانشمندان و عالمان و هنرمندان آنها به خوبی استفاده شده است. روحانی همچنین تاکید کرد: معمولا در کشورهای پیشرفته نخبه‌ها را از هر ملیت، سرزمین، جغرافیا و قومیتی جذب می‌کنند؛ چرا که شناسنامه نخبگی، نخبگی است، نه اینکه متولد و اهل کجاست و از کدام قوم و دیار محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که نباید شک کنیم کشوری که جاذبه‌اش برای جذب نخبگان بیشتر باشد، در مسیر تعالی و پیشرفت بیشتر قرار می‌گیرد، گفت: من می‌خواهم این جمله را با کمال تاسف در جمع شما بزرگان، فرهیختگان و نخبگان عرض کنم که شرایط کشور ما امروز و هنوز شرایطی است که نمی‌توانیم همه نخبگان خود را به درستی جذب و از آنها استفاده کنیم. حال بماند این‌که بخواهیم از کشورهای دیگر و کشورهای منطقه و شرق و غرب استفاده کنیم. رییس‌جمهور با بیان این‌که به بهانه‌های مختلف همدیگر را کنار می‌گذاریم و با انگ‌های مختلف عده‌ای را منزوی می‌کنیم، اظهار کرد: بعضی‌ها گویی به میکروسکوپ هم نیاز ندارند. این افراد در فضای دور نیاز به تلسکوپ هم ندارند و من نمی‌دانم چطور میان فیلم‌ها و عکس‌ها تصویری را پیدا می‌کنند و می‌گویند این نخبه شایسته نیست، چرا که در فلان دیار و جمعیت حضور داشته است.

روحانی در همین راستا ادامه داد: زمانی قرار بود آقایی مسئولیتی پیدا کند، شخصی به من تصویری از گذشته او نشان داد و من گفتم این شخص به این درد نمی‌خورد. اما او گفت چرا اگر به چند سال پیش برگردید، قیافه‌اش اینطور بوده که من به او گفتم من این مقدار قیافه‌شناس نیستم و این دقت شما را ندارم و خداوند این دقت را به من نداده است. وی در ادامه با طرح این پرسش که چطور ما یکی را به دلیل قومیت، یکی را به دلیل مذهب یا اعتقاد سیاسی یا روش و یا ویژگی‌های اخلاقی کنار می‌زنیم، گفت: خداوند روح و قلبی را به من داده که بیشتر از این‌که دفع کنم جذب کنم البته اشکال ندارد که اگر خدای نکرده فردی اخلاق تخصصی و فردی را ندارد و به کشور، دیار و نظامش هم دلبستگی ندارد و یا اینکه علیه نظام و کشورش قدم برداشته است را کنار بگذاریم. اما می‌شود به هر بهانه‌ای اندک و با هر دلیل جزئی نخبه‌ها را کنار بگذاریم؟ مگر دست ماست؟

رییس‌جمهور افزود: نخبه کسی است که این همه وقت و سرمایه برای او صرف شده تا او به چنین مقامی دست یافته است. او تجربیاتی را در این کشور و آن کشور با سرمایه این ملت کسب کرده و حال که این تجربیات به ثمر نشسته مگر می‌شود با یک بهانه او را از تنه ببریم و یا از ریشه در بیاوریم؟ این هنر است؟ روحانی تاکید کرد: ما در دنیای نخبگان باید تمامی نخبه‌های خودمان و همه نخبگانی که در این دنیا به کشور ایران و سرزمین ما علاقه دارند و حاضر به سفر و حضور در ایران هستند ولو موقت را مورد توجه قرار دهیم. لازم نیست کسی در ایران برای همیشه بماند. ما باید برای همفکری و تضارب آرا و کسب تجربیات او تلاش کنیم.

وی با تاکید بر این‌که ما باید در دنیای نخبگی و جذب نخبگان سعه صدر داشته باشیم و نخبگان باید حضور پررنگ‌تری داشته باشند، ادامه داد: کشورهایی پیشرفت کرده‌اند که مجلس، دولت، انجمن‌های تخصصی نخبگان و بخش خصوصی آنها همه به یک نحوی به هم اتصال پیدا کرده‌اند. اگر بنا باشد مجلس راهی را برای تدوین قانون انتخاب کند و دولت نیز راه دیگری را برای اجرا در کشور برگزید و انجمن‌ها نیز در مسیر منافع صنفی خود راه دیگری را انتخاب کنند و نخبگان نیز چنین کنند ما چطور می‌توانیم از فضا و تجربه نخبگی استفاده و بهره‌برداری کنیم. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز دولت در بخش اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و فرهنگ و هنر همچنین در بخش علم، دانش، فناوری و زمینه‌های مختلف نیازمند است تا از فکر نخبگان استفاده کند. ضمن اینکه ما باید بدانیم که اگر ریل‌های مختلف در کشور انتخاب کردیم که ریلی برای اقتصاد به جهتی رفت و ریلی در بحث سیاست خارجی به جهت دیگری حرکت کرد این ریل‌ها هیچگاه به هم نخواهد رسید چرا که نمی‌شود در کشوری فرهنگ از اقتصادش جدا باشد و اقتصادش از سیاست خارجی در مسیری جداگانه قرار بگیرد.

روحانی با بیان این‌که بسیاری از اصول رشد، توسعه و پیشرفت در دنیا ثابت است، گفت: ببینید همان راهی که ژاپن طی مسیر آن به پیشرفت رسیده با همان راه کره جنوبی و کشورهای اروپایی و آمریکایی هم پیشرفت کرده‌اند. البته اصول متغیر به دلیل شرایط مختلف وجود دارد، اما به هر ترتیب آموزش صحیح و درست و علمی و عقلایی، همچنین نظم، قانون‌گرایی، فرهنگ کار، تلاش، دلبستگی و وابستگی به قدرت و ثروت کشور، انگیزه‌های لازم ملی، قومی و اجتماعی مگر می‌تواند متفاوت باشد؟

وی افزود: البته ممکن است کسی در کنار اینها اعتقاد دینی داشته باشد که به او کمک کنند که البته دین او را به علم، نظم، فرهنگ و تلاش توصیه می‌کند. حال به طور کلی ما باید از اصول ثابت برای دست یافتن به توسعه استفاده کنیم و برای اینکه پیشرفته بشویم اولویت‌ها را مدنظر قرار دهیم. رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که اگر جامعه ما چند شقه بشود و یک شقه اولویتی و شقه دیگری اولویت دیگری را مدنظر قرار دهد ما به هدف نخواهیم رسید، افزود: من نمی‌خواهم بگویم که در همه اولویت‌ها اتفاق نظر داشته باشیم، اما بیاییم در توسعه و نرخ رشد اتفاق نظر داشته باشیم و همه این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که باید رکود شکسته و رونق آغاز شود.

وی گفت: حداقل پنج هدف را انتخاب کنیم، هدفمند شویم و به لوازمش پایبند باشیم چرا که نمی‌شود انسان فقط حرف بزند و شعار بگوید. کشور با شعاردرمانی و با گفتاردرمانی درست نمی‌شود. هر چقدر که سخنرانی و بحث کنیم نیاز به برنامه، عمل و تحرک و وحدت هم داریم و در این وحدت و اتحاد حداقل باید در چند مساله به عنوان اولویت حتمی اتفاق نظر داشته باشیم و لوازم آن را بپذیریم.  رییس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: تمام کشورهایی که امروز در حال رشد و توسعه هستند و یا این‌که به توسعه رسیده‌اند حداقل در یک اتحاد منطقه‌ای دور هم جمع شده‌اند، البته نه اینکه فقط بگوییم نام یک اتحادیه را دارند. آنها راه‌آهن، جاده‌ها و افکار و پروژه‌های علمی‌شان را به هم متصل کرده‌اند و هم‌اکنون در دنیا ده‌ها پروژه جهانی وجود دارد.مثلا گفته می‌شد تا بیست سال آینده قرار است 35 هزار هواپیمای مسافربری با هزینه 4/4 تریلیون ساخته شود. باید پرسید ما کجای این موضوع هستیم؟ چرا که به هر ترتیب همه کشورها در پروژه‌های بزرگ جهانی سهم دارند.

وی با بیان این‌که ما در آینده یا در پروژه‌های عظیم جهانی نقش داریم یا این‌که تنها به دیگران فرصت می‌دهیم که آنها نقش داشته باشند و ما کنار می رویم، گفت: مقصود من از انزوا فقط انزوای سیاسی، انزوای مقامات و مسافرت‌های سیاسی نیست. ما باید در پروژه‌های هنری و صنعتی بزرگ جهانی نقش داشته باشیم. روحانی با بیان این‌که انزوا و غیرانزوا یعنی عدم حضور و یا حضور نخبگان ما در پروژه‌های صنعتی و فناوری جهانی، گفت: نخبه آن کسی است که نه تنها امروز را می‌بیند، بلکه فردا را هم پیش‌بینی می‌کند. البته خود نخبگان باید راجع به نخبگی صحبت کنند و بنیاد نخبگان هم باید زمینه را برای حل مشکلات فراهم کند. باید به نخبه کمک کنیم تا پروژه‌هایش را تکمیل کند و تلاش کنیم که سازمان‌های دولتی را با بخش خصوصی متصل کنیم.

رییس‌جمهور در همین راستا گفت: یکی از مشکلات در این مسیر این است که گاهی نخبگان ما نمی‌دانند چه می‌گذرد و حتی ما چه نیاز داریم، گرچه برخی اطلاعات را باید در اختیار نخبگان قرار داد. اگر ما در بخش اقتصاد مشکل داریم باید از نخبگان بخش اقتصاد کمک بگیریم. همچنین اگر مثلا در بخش بهداشت و درمان نیاز وجود دارد باید به متخصصین این بخش رجوع کنیم و به هر ترتیب ما باید دست به دست هم دهیم تا از دنیای نخبگی بهتر استفاده کنیم. روحانی در ادامه با تاکید بر این‌که در بخش هنر نیز باید از هنرمندان پیشکسوت بهره‌مند شد، تصریح کرد: حفاظت از هنر به معنای مومیایی کردن فرهنگ نیست.

وقتی به جایی دست زده می‌شود ،برخی می‌گویند به اینجا نباید دست زد، در حالیکه ما باید فرهنگ‌مان را بازآفرینی کنیم و آن فلاحی که در قرآن آمده همان شکوفایی است و این شکوفایی در سایه آن است که همه ما در صحنه کمک به کشور پا به عرصه بگذاریم و نترسیم از اینکه بگویند، چرا به این بخش دست زدید، چرا که لازم است در بسیاری زمینه‌ها فرهنگ‌مان را پرورش دهیم و بالنده و بازآفرینی و بازتفسیر کنیم تا این‌که شاهد شکوفایی علم و دانش و هنر در این کشور باشیم و دولت در این راستا در خدمت اندیشمندان خواهد بود تا اینکه بتوانیم در نهایت به قدرت و ثروت ملی کمک کنیم. در این مراسم از اساتید برجسته زیر در بخش جایزه علامه طباطبایی تقدیر شد.

سیدکاظم علوی پناه در رشته سنجش از دور، محمدعلی آذر شب در رشته فرهنگ عربی و علوم قرآنی، سیدحسین صفایی در رشته حقوق، پرویز جوبه‌دار در رشته برق، وحید اصفهانیان در رشته مکانیک، محمد دورعلی در رشته مهندسی مکانیک، عبدالرضا سیمچی در رشته مهندسی مواد، محمود فتوحی فیروزآباد در رشته برق، حسین ملک افضلی در رشته بهداشت، مینو محرز در رشته بیماری‌های عفونی، علیرضا مصداقی‌نیا در رشته مهندسی بهداشت محیط، فریدون دواچی در رشته روما تولوژی، شاهین آخوندزاده در رشته داروسازی، علی‌اصغر انصافی در رشته شیمی تجزیه، حسین بهاروند در رشته زیست شناسی تکوینی، سعید اعظم در رشته ریاضی، حبیب تجلی در رشته فیزیکی، اعظم ایرجی‌زاد در رشته علوم و فناوری نانو و بهمن یزدی صمدی در رشته ژنتیک و اصلاح نباتات تقدیر شد.

همچنین نخبگان هنری و تقدیر شدگان بخش جایزه شهید آوینی نیز شامل مصطفی اخواص در رشته سوخت روی چوب، محمدمهدی انوشور در رشته صفال سرامیک، علی راهیجیری در رشته خوشنویسی، طاهر شیخ‌الحکما در رشته مجسمه‌سازی، اسماعیل خلج در رشته تئاتر، محمدرضا اصلانی در رشته مستندسازی، حسین علیزاده در رشته آهنگسازی، عبدالله علی مراد در رشته انیمیشین و ایرج کلانتری در رشته معماری هستند. مرضیه برومند و فرزین خلعتبری از دیگر چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com