وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه برای رسیدن مذاکرات به نتیجه باید انتخاب های مختلف بررسی شود، گفت: طرفین باید به دنبال انتخاب های جدید باشند یا روش هایی که طرف مقابل را قانع کند. رییس دستگاه دیپلماسی پیش از عزیمت به استانبول در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی وی از مذاکرات ایران و 1+5 در دو ماه آینده با توجه به اینکه مذاکرات وین 4بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت، گفت: من کماکان بدبین نیستم. فکر می کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم کاری به پیش نمی رود، به نتیجه خواهیم رسید.

ظریف خاطر نشان کرد: البته برای اینکه به این موضوع برسیم که چگونه در چارچوب های خود بمانیم و اقداماتی انجام دهیم که خارج از چارچوب هایمان نباشد و برای طرف مقابل هم اطمینان ساز باشد، نیاز است انتخاب های مختلف را بررسی کنیم.

*** در وین 4 چند «انتخاب» بررسی شد/ انتخاب های ما تمام نشده است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مذاکرات وین 4 چند انتخاب را بررسی کردیم که یا ما برخی انتخاب ها را قبول نداشتیم یا آنها برخی انتخاب ها را قبول نداشتند؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که انتخاب های ما تمام شده است. رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: تحریم فایده ای ندارد و تنها کاری که تحریم ها برای غرب انجام داده، این است که ما 19 هزار سانتریفیوژ تولید کرده ایم؛ لذا غربی ها باید هر چه سریعتر به این نتیجه برسند که از راه دیگری با ایران تعامل کنند. وزیر امور خارجه اظهار داشت: البته ما احساس می کنیم که به این نتیجه رسیده اند اما برخی اقدامات ممکن است تاکتیک مذاکراتی محسوب شود، باید با صبر و حوصله، کار را پیش ببریم تا به نتیجه برسیم. ظریف در پاسخ به سوالی درباره مدت دو ماهه باقی مانده از توافق ژنو و احتمال رسیدن به توافق در این مدت گفت: چنانچه در این مدت به نتیجه نرسیم، 6 ماه دیگر هم فرصت داریم البته هنوز هدف ما این است که تا پایان این دو ماه به نتیجه برسیم.

***مذاکره اخیر به معنای شکست مذاکرات و تلخ شدن فضا نیست
ظریف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ارزیابی آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین (وین 4) که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت و برخی آن را شکست مذاکرات دانستند، گفت: مذاکره اخیر به معنای شکست مذاکرات و تلخ شدن فضا نیست. این موضوع به معنای آن است که در یک دور مذاکرات، انتخاب هایی که طرفین مطرح کردند برای طرف مقابل قابل قبول نبوده است. وی تاکید کرد: طرفین باید به دنبال انتخاب های جدید بروند و انتخاب های جدید را جستجو کنند یا روش هایی که طرف مقابل را قانع کند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلاف نظرها اظهار داشت: اصولا هر مذاکره ای به دلیل این انجام می شود که اختلاف وجود دارد؛ اگر اختلافی وجود نداشت که نیاز به مذاکره نبود. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اختلاف به دو شیوه قابل حل است، گفت: یک راه این است که یکی از دو طرف کوتاه بیاید و نظر طرف مقابل را بپذیرید، راه دیگر این است که بر اثر گفت و گو مواضع را به هم نزدیک کنند تا اینکه به مفاهیمی برسند که برای دو طرف قابل قبول باشد. رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران یادآور شد: ما در توافق ژنو صدها ساعت مذاکره رسمی و غیررسمی، دوجانبه و چندجانبه داشتیم تا اینکه توانستیم به توافق برسیم.

ظریف خاطر نشان کرد: اگر به خاطر داشته باشید در ژنو 2 مذاکرات تقریبا به طور کامل شکست خورد و ما با دعوا خارج شدیم که دلیل آن کارشکنی یکی از وزرای خارجه بود و سرو صدای بسیاری نیز ایجاد کرد. وزیر امور خارجه ادامه داد: همه به خاطر دارند وقتی ژنو 2 به پایان رسید، امید چندانی باقی نمانده بود اما ما همان موقع نیز گفتیم که به هر حال مذاکره فراز و نشیب دارد، باید شما بتوانید آنقدر روی مواضع خود ایستادگی کنید تا اینکه یک راه رسیدن به شرایط قابل قبول برای طرفین یافت شود، در غیر این صورت که نیاز به مذاکره نیست. وزیر امور خارجه توضیح داد: در این دور مذاکرات نیز همین گونه بود ما وارد مرحله ای شدیم که باید متنی را آماده می کردیم، آماده کردن متن نیز به این مفهوم است که شما باید وارد جزییات شوید.

*** از خطوط قرمز عدول نخواهیم کرد/ امکان ارایه انتخاب های متعدد از نظر تئوریک
وی با تاکید بر اینکه در مورد جزییات نیز مشخص است که حتما از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد، گفت: البته در طرف مقابل هم باید اطمینان هایی ایجاد شود که برنامه هسته ای ایران همیشه صلح آمیز باقی می ماند که ما اعتقاد داریم که این دو با هم قابل جمع است. رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: هم از نظر تئوریک امکان ارایه انتخاب های متعدد وجود دارد و هم این امکان وجود دارد که راجع به انتخاب های موجود که اکنون به دلیلی یکی از طرفین قبول ندارد، با برخی تعدیل ها آن انتخاب ها برای طرف مقابل قابل قبول باشد. وی با بیان اینکه فکر می کنم همه اینها با حفظ خطوط قرمز ما امکان پذیر است، تصریح کرد: البته شرط آن این است طرف مقابل به دنبال آن نباشد که بخواهد با اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران امتیاز بگیرد زیرا ما نشان دادیم که از طریق اعمال فشار و تهدید هیچ کاری به نتیجه نمی رسد و ما نیز هیچگاه چنین موضوعی را نمی پذیریم.

*** واقع بینی پس از مذاکرات وین 4، ما را به نتیجه نزدیک خواهد کرد
ظريف گفت: احساس می کنم واقع بینی که بعد از این دور مذاکرات (وین 4) در طرف مقابل ایجاد خواهد شد، ما را به نتیجه نزدیک خواهد کرد. رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: در مذاکرات آتی (وین 5) ممکن است بتوانیم یکی دو موانع قبلی را حل کنیم و یا ممکن است با موانع جدیدی روبه رو شویم. به هر حال باید این مرحله را با تلاش پیش ببریم. ظریف در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای و جمعی از مسوولان وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) عازم استانبول ترکیه شد تا با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو کند.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: بررسی نحوه پیشرفت روند مذاکرات ایران و گروه 1+ 5 در دستور کار گفت و گوهای ظریف و اشتون قرار دارد. گفت و گوهای ظریف و اشتون، نخستین دور از گفت و گوهای هسته ای میان طرفین پس از مذاکرات وین 4 است که طرفین اعلام کرده بودند تا قبل از مذاکرات 26 خرداد ماه خواهند داشت. ایران و 1+5 در وین 4 برای آغاز نگارش متن پیش نویس توافق نهایی مذاکرات خود را آغاز کردند؛ مذاکراتی سخت، پیچیده و فنی که بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت. ظریف پس از مذاکره با اشتون برای شرکت در هفدهمین اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه کشورهای عدم تعهد به الجزیره پایتخت الجزایر خواهد رفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: سه شنبه 6 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com