وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

اظهارات وزير نفت احمدي‌نژاد را در ادامه مي‌خوانيد:

رئیس کمیسیون انرژی با بیان اینکه 4 سوال اساسی از وزارت نفت شد، اضافه کرد: سوال اول اینکه درباره کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه‌هایی که قدیمی هستند و بازسازی نشده‌اند توضیح دهند؛ دوم اینکه درباره کیفیت فرآورده پالایشگاه‌هایی که بازسازی شده و به سطح یورو 4 و یورو 5 رسیده است، سوم کیفیت فرآورده‌هایی که از پتروشیمی‌ها به دست می‌آید و همینطور کیفیت بنزین وارداتی توضیح دهند. وی ادامه داد: مدیران قبلی پالایش و پخش را هم دعوت کردیم تا اطلاعات درباره بنزین و به خصوص نفت گاز تکمیل شود و جمع‌بندی کمیسیون به این ترتیب بود که موضوعات اصلی تعیین کننده کیفیت بنزین، آروماتیک، اکتان، گوگرد هستند که استاندارد یورو 4 بنزین را تا 1 درصد، آروماتیک را تا 35 درصد، گوگرد را تا ppm50 و اکتان را بالای 95 تعیین کرده است.

میرکاظمی افزود: آنچه در گذشته و در دوره اصلاحات انجام شده استاندارد یورو 2 را ملاک می‌دانستند و مثلا «بنزن» را تا 4.5 درصد هم قبول داشته‌اند و ابلاغیه این مطلب در کمیسیون وجود دارد و محیط زیست هم هیچ ایرادی نمی‌گرفته است. وی تصریح کرد: اگر این بازسازی‌ها قبل از دولت قبل به خصوص در دوره اصلاحات انجام شده بود و به استاندارد یورو 2 اکتفا نمی‌کردند و بنزین محتوی 4.5 درصد «بنزن» و گوگرد 350 تا 400 ppm توزیع نمی‌کردند امروز فرآورده‌های کشور کاملا پاک بود کمااینکه گازوئیل با 10 هزار ppm گوگرد تولید می‌شده و الان هم توزیع می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه 6 میلیون لیتر بنزین از پتروشیمی‌ها دریافت کرده‌اند که با 61 میلیون لیتر پالایشگاه‌ها به 67 میلیون لیتر می‌رسد، گفت: تا مصرف 70 میلیون لیتری 3 میلیون لیتر کسری دارند و باید وارد کنند و البته در سال گذشته مصرف تقریبا معادل تولید بود و مشکل چندانی نداشتند. وی اظهار داشت: جمع‌بندی‌ ما بر اساس اطلاعات ارائه شده به کمیسیون آن بود که بنزین دریافتی از پتروشیمی‌ها اکتان بالای 95 دارد و تا 104 هم رسیده است، «بنزن» آن به خصوص در پتروشیمی نوری که بخش اعظم بنزین پتروشیمی را تولید می‌کند زیر 2 درصد است و گوگرد آن هم تقریبا 50 ppm است و مشکلی نداشته است.

وی اضافه کرد: نکته مهم در بحث‌های کمیسیون این بود که به جز 17 میلیون لیتر بنزین یورو 4 که «بنزن» آن زیر 1 درصد است، «بنزن» در بنزین بقیه پالایشگاه‌ها به طور متوسط حدود 2 درصد است؛ یعنی پالایشگاه‌هایی که بازسازی آنها به پایان نرسیده، درصد بنزنی مشابه درصد بنزن پتروشیمی‌ها دارند. میرکاظمی تصریح کرد: بنابراین حساسیت ایجاد شده روی بنزین پتروشیمی‌ها بیجا بود چرا که اگر بحث سلامت مردم مطرح است در بخش اعظم بنزین پالایشگاه‌ها یعنی فاصله 61 میلیون لیتر تا 17 میلیون لیتر درصد بنزن استاندارد نیست و با یورو 4 همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه در مورد گازوئیل هم پالایشگاه‌های معمولی بین 5 تا 10 هزار ppm گوگرد دارد که آلایندگی وحشتناکی ایجاد می‌کند، گفت: تاکید کمیسیون این بود که بازسازی‌ها زودتر انجام شود و فرصت‌سوزی‌های دولت‌های قبل از دولت قبل یعنی دولت‌های هفتم و هشتم باید مورد رسیدگی قرار بگیرد که با چه دلیلی واردکننده بنزین شدند و کیفیت فرآورده‌ها را هم افزایش ندادند.

وی افزود: در ابتدای دولت اصلاحات واردات بنزین نداشتیم اما وقتی دولت را تحویل دادند 25 میلیون لیتر واردات داشتیم و باید سوال شود در آن زمان که تحریم هم نبودیم چرا بازسازی و افزایش کیفیت فرآورده‌ها انجام نشد. آقایان امروز باید از دولت قبل تشکر کنند که همت کرد و بازسازی پالایشگاه‌ها را آغاز کرد که امروز آقایان یکی یکی از آنها بهره‌برداری می‌کنند و اعلام می‌کنند در تهران و دیگر شهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌کنند و باید قدرشناس باشند که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در دولت قبل به خصوص در دولت دهم در پالایشگاه‌ها انجام شد.

وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر جلسه کمیسیون آن بود که محیط زیست و استاندارد هیچ گونه آزمایشی روی بنزین‌ها انجام نداده‌اند و اعضای کمیسیون به اتفاق آقایان را مورد سوال قرار دادند که وقتی نمونه نگرفته‌اید چطور درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ اظهار‌نظر کرده‌اید یعنی استاندارد و محیط زیست اصلا هیچ نمونه‌ای نگرفته بودند و می‌گفتند ما تجهیزات نداریم که به آنها گفتیم می‌توانید از تجهیزات خود نفت یا دانشگاه‌ها استفاده کنید.

میرکاظمی اضافه کرد: نکته دیگر آن بود که بنزین وارداتی بر اساس گزارش مدیران سابق پالایش و پخش حتی یورو 2 هم نبوده است و از یورو 2 آلاینده‌تر بوده است اما وقتی از استاندارد و محیط زیست پرسیدیم گفتند، مسئولیتی درباره بنزین نداریم. همان جا کمیسیون اعلام کرد اگر قرار باشد بنزین وارد شود همانطور که وزارت نفت قول داده باید یورو 4 باشد و در ثانی استاندارد مکلف به نمونه‌گیری و اعلام نتایج آن در کشور است.

وی افزود: محیط زیست نیز مکلف به نمونه‌گیری است و اگر این کار را نکنند در اجرای ماموریت خود کوتاهی کرده‌اند و در عین حال اگر شرح وظایف سازمان استاندارد را بخوانید گفته شده که هر نوع وارداتی باید به تائید استاندارد برسد. این نهادها ماموریت پیدا کردند این کار را انجام دهند و از این به بعد نمی‌توانند بگویند ما مسئولیتی نداریم، از آنها پرسیدیم چطور مصاحبه می‌کنند در حالی که می‌گویند مسئولیتی در این حوزه ندارند؟

وی با بیان اینکه این بررسی نشان داد بسیاری از ادعاهای مطرح شده غیرکارشناسی و بیشتر سیاسی و تبلیغاتی است، اضافه کرد: جمع‌بندی ما این بود که اگر وزارت نفت به هر دلیلی می‌خواهد بنزین وارد کند، چرا در جامعه التهاب ایجاد می‌کند و اخباری را منتشر می‌کند که واقعیت ندارد و اگر محیط زیست نگران سلامتی مردم است چرا روی گازوئیل که آلایندگی به مراتب بالاتری دارد حساس نمی‌شود یا روی فاصله 61 میلیون لیتر و 17 میلیون لیتر که بنزین پالایشگاه‌های قدیمی است و در مواردی حتی یورو 2 هم نیست حساسیت نشان نمی‌دهد؟ و نکته مهم‌تر آنکه وقتی محیط زیست نمونه نگرفته است چگونه درباره آن اظهار‌نظر می‌کند؟

وی تاکید کرد: توصیه ما این بود که باید آرامش را به جامعه برگردانند، التهاب ایجاد نکنند، اطلاعات خلاف واقع ندهند و اگر روزی تحریم به جایی رسید که نتوانستند 10 میلیون لیتر بنزین ووارد کنند روی آن را داشته باشند که دوباره از پتروشیمی‌ها کمک بگیرند. رئیس کمیسیون انرژی اضافه کرد: به آقایان هم گفته شد اگر می خواهید بنزین وارد کنید ضرورتی نداشت که تولید بنزین پتروشیمی را که یک کار جهادی بود تخریب کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 7 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com