وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

در واقع با دست زدن به این شیوه، برخی پتروشیمی ها دریچه سود بیشتری را به روی خود باز کرده اند. بدین صورت که به جای وارد کردن مستقیم ارز به کشور، معادل آن، خودروی لوکس وارد می کنند تا سودی را هم در آخرین زنجیره نقل و انتقال مالی، برای خود تعریف کنند.

هر چند که واردکنندگان خرد خودرو از سود 10 تا 15 درصدی این کسب و کار سخن می گویند ولی فعالان بزرگ بازار که در حال تامین خودروهای لوکس بازار ایران هستند، به طور متوسط در حال کسب سود 50 درصدی هستند.

این سود گویا برخی پتروشیمی ها را حسابی وسوسه کرده تا به جای واردات دلارهای کاغذی، معادل خودرویی آن را وارد کشور کنند. ظاهر امر هم بی اشکال است، بالاخره دلار پتروشیمی ها وارد کشور می شود اما نه آن گونه که منظور معاون اول رییس جمهوری بود.دست پتروشیمی ها در آستین واردات خودروهای لوکس

حالا باید منتظر ماند و دید که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که از او با عنوان پدر صنعت پتروشیمی یاد می شود، می تواند مانع پیشروی تازه پتروشیمی ها در جهت اخلال در بازارها، شود یا نه؟ اخلالی که با کاهش عرضه و افزایش قیمت مواد پتروشیمی در بازار داخل شروع شد و تا سکوت در برابر افزایش نرخ دلار و بحران در صنعت نساجی ادامه یافت و حالا هم بازار خودرو را دستخوش رشد قیمت ها کرده است.

 

بورس جايگاه رقابت كنندگان است نه رانت خواران

پیش از این هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را ۱۳ سنت تعیین کردند تا این واحد ها از رانت پایین تری بهره ببرند. هر چند به نظر بیشتر کارشناسان نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها حد اقل باید بین 35 تا 40 سنت تعیین شود تا سود آنها معقول شود.

 

بدهی هزاران میلیاردی پتروشیمی ها به دولت/ سود ۳.۵ برابری واحدهای پتروشیمی در سال گذشته

احمد توکلی در مجلس در واکنش به اظهارات پورابراهیمی که گفته بود سهام‌داران پتروشیمی‌ها بازنشستگان آموزش و پرورش و تامین اجتماعی و وزارتخانه‌های دولتی هستند، گفت: پتروشیمی‌ها در سال ۸۷، ۹۳ درصد سرمایه آورده خود در سال ۸۹، ۹۶ درصد و در سال ۹۰ ، دو و نیم برابر سرمایه و در سال ۹۱ سه و نیم برابر سرمایه‌شان سود بردند. این برای هر کسی که باشد بد است به ویژه برای صنعت، رشد بازار و بورس رقابتی زیان بار است. این عضو کمیسیون تلفیق تاکید کرد: بازار بورس بازار رقابت کنندگان است نه رانتخواران.

وی در پایان با اشاره به بدهکاری هزاران میلیاردی پتروشیمی‌ها به دولت تصریح کرد: پتروشیمی‌ها به دلیل معافیت‌هایشان مالیات ناچیزی پرداخت می‌کنند و گاز مجانی می‌برند در حالی که این موضوع باید قاعده مند باشد.

 

سهامداران پتروشیمی‌های خصوصی سود گازهای مجانی را می‌برند

الیاس نادران نیز در تذکری با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تصریح کرد:‌ نظر من و جمع کثیری از اعضای کمیسیون این بود که باید از سویی رانت موجود که توسط پتروشیمی‌ها به ناحق برده شده را اصلاح کنیم و از سویی مراقبت کنیم که اقتصاد ملی آسیب نبیند و مجموع اقداماتمان به نفع اقتصاد باشد. این عضو کمیسیون تلفیق اضافه کرد: سهامداران پتروشیمی‌های خصوصی چه کسانی هستند. آن‌ها سود و رانت و گاز‌های مجانی می‌برند و در دو سال قبل به دلیل افزایش قیمت ارز، ریالی پرداخت نکردند اما به صورت ارزی صادرات داشتند

دست پتروشیمی ها در آستین واردات خودروهای لوکس.

 

مردم در بورس با تعیین قیمت ۱۵ سنتی خوراک گاز پتروشیمی ده‌ها هزار میلیارد ضرر کردند

البته! درزمان تغییر نرخ پتروشیمی ها، بهروز نعمتی نیز در اخطاری مستند به اصل ۴۰ قانون اساسی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد قیمت پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه ۹۳ که نرخ خوراک گاز واحدهای پتروشیمی را حداقل ۱۵ سنت پیش بینی کرده بود، گفت: بعد از این مصوبه مردم ضعیفی که در بورس سرمایه گذاری کرده بودند بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان ضرر کردند.

وی افزوده بود: بعضی می‌خواهند با حرف‌های پوپولیستی مردم را از این موضوع غافل کنند در حالی که این به کل کشور ضرر می‌رساند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:دلار ، نفت ، گاز, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com