وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

متن کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بدین شرح است: عرایض خودم را در این روز به یاد ماندنی و مهم برای شما برادران و خواهران عزیز در سه بخش عرض می کنم. در بخش اول یک واقعیت مهمی درباره جمهوری اسلامی وجود دارد که توجه به آن واقعیت برای ما امروز حایز اهمیت است. در بخش دوم یک اشاره و شرح توصیفی کوتاهی از مکتب ماندگار امام بزرگوارمان عرض می کنم. اگر چه درباره مکتب امام راحل سخن بسیار گفته اند و گفته ایم و شنیده ایم ولی این توصیف کوتاه در این مقطع برای ما لازم است تصویر کوتاهی از مجموعه آن چه که امام بزرگوار به عنوان یک پدیده بی نظیر در دنیای معاصر به وجود آورد.

بخش سوم، اشاره به دو چالش مهمی است که بر سر راه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی قرار دارد. توجه به این دو چالش برای ما برای درست حرکت کردن ما و درست راه پیمودن ما مهم است. در بخش اول آن واقعیتی که به آن اشاره کردم این است که 25 سال از رحلت امام عظیم الشان (ره)می گذرد ولی شور و اشتیاق برای شنیدن درباره او و دانستن از او کم نشده است؛ مخصوص کشور ما هم نیست در دنیای اسلام بلکه فراتر از دنیای اسلام این واقعیت وجود دارد.

نه تنها در کشور ما که نسل سوم انقلاب در حال بالیدن است بلکه در دنیای اسلام جوانان عصر ارتباطات و عصر اینترنت که با مسایل دور از محیط خود به راحتی ارتباط می توانند بگیرند، دنبال این هستند که درباره مسایل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و درباره معمار این بنای عظیم مطالب بیشتری بدانند. پدیده مردم سالاری دینی، نظریه ولایت فقیه، اینها مسایلی است که برای محیط های فکری دنیای اسلام حایز اهمیت و دارای جاذبه است. دشمنان ما تلاش گسترده ای را از روزهای اول آغاز کردند و هرچه جلو رفتیم این تلاش بیشتر شده است. از صدها بلکه هزاران ایستگاه تلویزیونی و رادیویی و اینترنتی استفاده کردند برای دشنام دادن به جمهوری اسلامی و به بانی بزرگ آن و به طرفداران آن.

خود این مطلب به ما کمک کرده است یعنی حس کنجکاوی را در مستمعان و مخاطبان در سراسر دنیا برانگیخته است، می خواهند بدانند که علت این همه دشمنی کردن، سنگ پرانی کردن و لجن پراکنی کردن چیست و آن چیزی که، حقیقتی که آماج این دشمنی هاست، چه ماهیتی دارد، چه حقیقتی دارد؟ بنابراین، دشمنان ما به قصد دشمنی نام ما را بردند و درباره امام (ره) ما و نظام ما سخن گفتند؛ اما «انّهم یکیدون کیدا و اکید کیدا» این را خداوند متعال می فرماید. آنها با این نیت این حرکت وسیع را آغاز کردند اما در نهایت برای ما یک فرصتی به وجود آمد چون حس کنجکاوی مستمعان این دستگاه ها در سراسر جهان تحریک شد.

در کشورهای اسلامی، در منطقه ما بیداری اسلامی که احساسات ضد استکباری در آن غلبه داشت بر هر پدیده دیگری، این خود نشانه همان کنجکاوی و پاسخ گیری و پاسخ یابی است و این همچنان ادامه دارد. ممکن است دستگاه های اطلاعاتی غربی و آمریکایی اینجور گزارش کنند به بزرگترهای خودشان که توانسته اند بیداری اسلامی را در منطقه ما سرکوب کنند، اگر اینجور خیال کنند، این هم یکی دیگر از خطاهای راهبردی و غلط تحلیل کردن های دشمنان ما خواهد بود.

بیداری اسلامی ممکن است برای مدتی در بخشی از دنیای اسلامی سرکوب شود اما بلاشک ریشه کن نخواهد شد، گسترش خواهد یافت و این فهم، این ادراک، این دریافت در کشورها و در نسل جوان مسلمان در این منطقه چیزی نیست که به این آسانی ها بتوانند آن را از بین ببرند البته تلاش می کنند، تلاش های آنان ممکن است در بعضی از بخش ها برای مدت کوتاهی موفقیت آمیز هم به نظر برسد اما در نهایت ابتر است.

این کنجکاوی که در نسل جوان امروز در دنیا به خصوص در دنیای اسلام درباره پدیده مردم سالاری دینی وجود دارد ناشی از این است که جمهوری اسلامی یک پدیده ای بود که 35 سال از آغاز ولادت آن گذشت و در تمام این مدت 35 سال با واکنش خشن و خصمانه قدرت های مسلط دنیا مواجه بود، هم واکنش نظامی نشان دادند، هم واکنش تبلیغاتی نشان دادند، هم واکنش خصمانه اقتصادی نشان دادند، تحریم ها که از اول انقلاب آغاز شد و روز به روز تا امروز تشدید شده است، واکنش سیاسی نشان دادند.

این یک جبهه پرقدرت غربی در مقابل جمهوری اسلامی، 35 سال است که هر کاری از دستش برآمده، کرده است، تلاش نظامی کرده است، به مهاجم نظامی به کشور کمک کرده است، دشمنان را در هر نقطه ای علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده است، تبلیغات پرحجم علیه آن به کار برده است، تلاش تحریمی و محاصره اقتصادی در اعلا درجه ممکن و بدون سابقه به کار برده است اما در مقابل، جمهوری اسلامی در برابر این همه هجمه و این همه مخالفت خشن و بی ملاحظه هم از بین نرفت و هم دچار محافظه کاری نشد، هم به غرب باج نداد و روز به روز هم کشور پیشرفت کرد، این آن چیزی است که ماهیت این کنجکاوی را تشکیل می دهد.

قدرت های درجه یک نظامی و سیاسی و اقتصادی دنیا دست به دست هم دهند علیه یک کشوری و علیه یک حکومتی 35 سال تلاش کنند، آن حکومت علیرغم تلاش آن ها نه فقط از بین نرود بلکه روز به روز قوی تر شود، به آن ها باج هم ندهد، به آن ها اعتنا هم نکند. در عرصه های مختلف جمهوری اسلامی اقتدار خود را و قابلیت بقای خود را نشان داد، امروز وقتی به جمهوری اسلامی نگاه می کنند نسل دوم و سوم انقلاب در این کشور دارای چند میلیون دانشجو، چندین هزار طلبه علوم دینی فاضل، چندین هزار پژوهشگر و محقق، چند ده هزار استاد دانشگاه و حوزه، هزاران نخبه علمی و فکری که بعضی از آن ها در عرصه بین المللی نام آورند و شناخته شده اند، هزاران فعال سیاسی، نخبه سیاسی و فرهنگی و تولیدی و اقتصادی؛ واقعیت جامعه ما امروز این است.

در میدان علم و فناوری جمهوری اسلامی با وجود همه این تحریم ها ماهواره به فضا می فرستد، موجود زنده به فضا می فرستد و بر می گرداند، انرژی هسته ای تولید می کند، در بسیاری از دانش های نوپدید جزو 10 کشور اول دنیا قرار می گیرد. شتاب پیشرفت علم در جمهوری اسلامی 13 برابر متوسط دنیا اعلام می شود از سوی مراکز مسوول این کار در دنیا. خدمات علمی و فنی به کشورهای مختلف صادر می کند، با وجود تحریم های بی سابقه یک کشور 75 میلیونی را اداره می کند.

در سیاست های منطقه حرف اول را می زند، در مقابل رژیم غاصب و مورد حمایت زورگویان عالم یک تنه می ایستد، با ظالم نمی سازد و از مظلوم دفاع می کند. هر انسان آگاهی به کنجکاوی می افتد که این موجود چیست؟ این پدیده چه پدیده ای است که این همه دشمنی و این همه توانایی های ذاتی و نشانه های حیات و بقا؛ این، ماهیت این کنجکاوی این است. این در زمینه های مسائل علمی و فناوری و این ها، در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی جلوه بالای مردم سالاری در این کشور که ما 35 سال است از انقلابمان گذشته است، در طول این 35 سال 32 انتخابات داشتیم، 32 انتخابات سراسری در این کشور به وجود آمده؛ این شوخی است.

یک نمونه بی نظیر، انتخابات های جمهوری اسلامی با مشارکت های بالا، بعضا از متوسط میانگین جهانی بالا و بعضا بسیار بالاتر. شرکت 70 درصدی و 72 درصدی، انتخابات ما از این قبیل است جلوه مردم سالاری؛ بعد، نمونه بی نظیر دیگر، دو پدیده ای است که ما مردم به آنها عادت کرده ایم، اما برای یک ناظر جهانی فوق العاده جذاب و مهم است و آن عبارت است از راهپیمایی 22 بهمن و راهپیمایی روز قدس در ماه رمضان.

جشن انقلاب را بعد از 35 سال، مردم به طور مداوم هر سال تا این 35 سال، جشن را گرفته اند با یک راهپیمایی عظیم پرشور پرشکوه در روزهای سرد پایان بهمن و عظمت موضوع به چشممان نمی آید اما ناظر جهانی اینها را می بیند و برای او بسیار خیره کننده است اینها عوامل آن جذابیتی است که کنجکاوی ها را تحریک می کند. راه نویی را به ذهن های علاقه مندان و افرادی که اهل سوال و استفسار و تحقیقند ارائه می دهد. این واقعیت مهم دوران ماست که عبارت است از توجه و کنجکاوی عمومی در دنیای اسلام از سوی جوان ها، روشنفکران، آگاهان ،کسانی که اهل فهم مسائلند نسبت به این پدیده ای که در کشور ایران اسلامی به توفیق الهی و به تائید الهی تحقق یافته است و روز به روز رشد کرده است.

این واقعیت، ساخته و پرداخته دست معمار بزرگ است. درباره امام خیلی حرف زدیم شاید بعضی ها خیال کردند ما با اغراق و مبالغه حرف می زنیم ولی نه، آنچه گفتیم درباره امام بزرگوارمان نه اغراق است و نه مبالغه است، بخشی از واقعیت است. بیش از آنچه که توصیف کردیم و توانستیم ارائه بدهیم امام بزرگوار و عزیز ما دارای مضمون و معنا و مغز بود آنچه که در اختیار ملت ایران و در معرض دید و فکر ملت هاست در سراسر عالم، ساخته و پرداخته آن دست تواناست. ما برای اینکه راه را درست برویم باید نقشه معمار را بدانیم. اگر در یک بنای متعارف معمولی، نقشه در اختیار نباشد، نقشه اصلی معلوم نباشد، سازندگان و بنایان هرچه هم چیره دست باشند، ممکن است اشتباه کنند. باید نقشه اصلی را دانست تا بتوان بر اساس آن نقشه اصلی، اگر هنری در سازندگی و در احیا هست آن را به کار برد. نقشه او نقشه ای نبود که فقط از ذهن انسان صادر بشود. قطعا موید من عند الله بود. خود امام بزرگوار این را می دانست و به آن معترف بود. خود او می گفت آنچه پیش آمده است، با دست قدرت الهی است و درست فهیمده بود و چشم بصیر و بینای او درست دیده بود. ما مواظب باشیم آن نقشه را بشناسیم تا بتوانیم ادامه بدهیم راه را . اگر نقشه را ندانستیم، زاویه پیدا می کنیم. وقتی زاویه پیدا شد، روز به روز هر چه پیش برویم از راه اصلی و صراط مستقیم دور می شویم. وقتی از صراط مستقیم دور شدیم از هدف ها دور می شویم و به هدف ها نمی رسیم. برای اینکه به هدف برسیم باید راه را گم نکنیم. برای اینکه راه را گم نکنیم، باید نقشه اصلی و اساسی جلوی چشم ما باشد آن را بشناسیم و بدانیم.

نقشه امام، کار اصلی امام، بنای یک نظم مدنی - سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی بود. مقدمه لازم این کار این بود که نظام پادشاهی که هم فاسد بود، هم وابسته بود، هم دیکتاتور بود، این سه خصوصیت در نظام پادشاهی وجود داشت، هم دچار فساد بود، فسادهای گوناگون اخلاقی و مالی و غیره، هم وابسته به قدرت ها بود. یک روز وابسته به انگلیس، یک روز وابسته به آمریکا. منافع خود را و کشور را در مقابل منافع بیگانگان حاضر بود فراموش کند که این وابستگی بود و هم دیکتاتور بود، مستبد بود. رای مردم، خواست مردم برای نظام پادشاهی مطرح نبود. هر کدام از اینها یک فصل است، یک فصل بلند است، یک کتاب است. مقدمه آن کار بزرگی که امام می خواست انجام بدهد، ریشه کن کردن این نظام فاسد وابسته دیکتاتور بود. همت را بر این گماشت و نظام ریشه کن شد.

مساله این نیست در کشور ما، که نظام پادشاهی برود به جای او نظام پادشاهی یا شبه پادشاهی دیگری بنشیند. مساله این است که آن خصوصیاتی که نظام پادشاهی داشت، این خصوصیات باید ریشه کن می شد و امام بزرگوار ریشه کن کرد. سخنان امام، رهنمودهای امام، رفتار امام همه در این جهت است. در بنای آن نظم مدنی و سیاسی، دو نکته اساسی وجود دارد که این دو نکته به هم پیوند خورده است. به یک معنا، دو روی یک حقیقت است. یکی، عبارت است از سپردن کار کشور به مردم از طریق مردمسالاری و از طریق انتخابات این یک، و دوم اینکه این حرکت که خود از اسلام سرچشمه گرفته بود و هر آنچه ناشی از حرکت مردمسالاری و سپردن کار به مردم است، باید در چارچوب شریعت اسلامی باشد. این دو بخش است یا با یک نگاه دو بُعد از یک حقیقت است.

گمان نکنند افرادی که امام بزرگوار ما، انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت، آن را قاطی کرد با تفکر اسلامی و شریعت اسلامی، نه؛ اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آرای مردم جزو دین نمی بود و از شریعت اسلامی استفاده نمی شد، امام هیچ تقیدی نداشت، آن آدم صریح و قاطع، مطلب را بیان می کرد و این جزو دین است. لذا شریعت اسلامی چارچوب است در همه قانون گذاری ها و اجراها و عزل و نصب ها و رفتارهای عمومی که تابع این نظم سیاسی و مدنی است، باید شریعت اسلامی رعایت بشود و گردش کار در این نظام به وسیله مردمسالاری است. یعنی آحاد مردم نماینده مجلس را انتخاب می کنند، رییس جمهور را انتخاب می کنند، وزرا را با واسطه انتخاب می کنند، خبرگان را انتخاب می کنند، رهبری را با واسطه انتخاب می کنند، کار دست مردم است. این پایه اصلی حرکت امام بزرگوار است، این بنای عظیمی که این بزرگوار گذاشت، این بنا، متکی به این دو پایه است.

التزام به شریعت اسلامی روح و حقیقت نظام اسلامی است؛ این را توجه داشته باشند. شریعت اسلامی اگر اجرا بشود در جامعه به طور کامل، هم آزادی های عمومی و مدنی را تامین می کند، آزادی افراد را، آزادی فردی را. هم آزادی ملت را که اسمش استقلال است، تضمین می کند. استقلال یعنی آزادی در ابعاد یک ملت که وابسته به کسی و جایی نباشد. یک ملت آزاد یعنی ملتی که تحت نفوذ و سیطره مخالفین خود یا دشمنان خود یا بیگانگان به هر صورت قرار ندارد. اسلام این را تضمین می کند، عدالت را در جامعه تضمین می کند شریعت اسلامی، معنویت را هم تضمین می کند؛ این چهار تا عنصر اصلی است: آزادی، استقلال، عدالت ، معنویت.

اگر شریعت اسلامی بر جامعه حاکم شد این پدیده های اساسی در نظم جامعه اسلامی خود را نشان می دهند، بنابراین، امام بزرگوار ما شریعت اسلامی را که روح جمهوری اسلامی است، مورد تکیه قرار داده است. مردمسالاری دینی هم یک وسیله و ابزار است که آن هم متخذ از شریعت است آن را هم مورد تکیه قرار داده است. هیچ قدرت و غلبه ای در مکتب امام که از تقلب و از اعمال زور حاصل شده باشد، مورد قبول نیست. در نظام اسلامی، قهر و غلبه معنا ندارد. قدرت معنا دارد، اقتدار معنا دارد اما اقتدار برخاسته از اختیار مردم، انتخاب مردم؛ آن اقتداری که ناشی از زور و غلبه و سلاح باشد، در اسلام و در شریعت اسلامی و در مکتب امام معنا ندارد. آن قدرتی که از انتخاب مردم به وجود آمد، این محترم است. در مقابل آن نباید کسی سینه سپر بکند، در مقابل او کسی نباید قهر و غلبه ای به کار ببرد که اگر یک چنین کاری کرد، اسم کار او فتنه است. 

پیش از سخنرانی مقام معظم رهبری نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی - نوه امام خمینی(ره) - در این مراسم سخنرانی کرد.  مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از صبح امروز با حضور جمع کثیری از زائران در جوار حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. در این مراسم جمعی از مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری به همراه سفرا و میهمانان خارجی حضور دارند.
 
دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف کشور از جمله نیروهای امنیتی و انتظامی، هلال احمر، شهرداری، راهنمایی و رانندگی و برخی وزارتخانه‌ها در این مراسم خدمات‌رسانی می‌کنند.  بر اساس این گزارش، صدها خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و خارجی، پوشش خبری و تصویری مراسم بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را بر عهده دارند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com