وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وزیر خارجه آمریکا افزود: مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که هیچ تمایلی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارند و فعالیت‌های هسته‌ای آنها تنها برای اهداف صلح‌آمیز و برطرف کردن نیازهای غیرنظامی طراحی شده است. اگر این را درست فرض کنیم ثابت کردن آن کار سختی نخواهد بود. وی ادامه داد: ما و هم‌پیمانانمان به ایرانی‌ها نشان داده‌ایم که تا چه اندازه جدی هستیم. در جریان این مذاکرات که در ابتدا به طرح اقدام مشترک منجر شد ما دست خود را به سمت ایرانی‌ها دراز و به طور مستقیم با آنها ملاقات کردیم تا بفهیم که ایران از برنامه هسته‌ای‌اش چه می‌خواهد. ما به همراه هم‌پیمانان بین‌المللی‌مان برای تعیین مسیری که به ایران اجازه خواهد داد برنامه هسته‌ای خانگی‌اش را برای اهداف صلح‌آمیز ادامه دهد کمک کرده‌ایم. کری متذکر شد: ما با کاهش تحریم‌های اقتصادی ثابت کرده‌ایم که در این زمینه انعطاف داریم.

وی همچنین نوشت: در جریان این مذاکرات، مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز جدی بودند. ایران با پیروی از توافقات‌مان در طرح اقدام مشترک برخی توقعات را برآورده کرده که فضا و فرصت لازم برای پیشروی به سمت مذاکرات جامع نهایی را ایجاد کرده است.به ویژه ایران ذخیره اورانیوم خود با غنای بالا را از بین برده و ظرفیت غنی‌سازی خود را با نصب نکردن یا راه‌اندازی سانتریفیوژهای بیشتر محدود و از پیشرفت بیشتر در تاسیسات غنی‌سازی خود و راکتور آب سنگین کرده است و همچنین اجازه حضور بازرسان بیشتری را داده است.در ازای این اتحادیه اروپا و گروه 1+5 برخی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را کاهش داده‌اند. این در حالی است که بخش زیادی از تحریم‌های تهران هنوز به قوت خود باقی است.

جان کری در این مقاله با طرح این موضوع که خوش‌بینی عمومی در مورد خروجی این مذاکرات تاکنون با موضعی که آن‌ها پشت درهای بسته مشخص کرده‌اند همخوانی نداشته است، ایران را مورد انتقاد قرار داد و گفت اکنون ایران باید انتخاب کند.کری در مقاله خود مدعی شد: ما می‌دانیم اختلاف زیادی میان نیت ظاهری ایران و محتوای واقعی برنامه هسته‌ای‌ این کشور وجود دارد. وی در ادامه نوشت: اختلافات در مذاکرات به دلیل خواسته‌های غیرواقعی و زیاد ما ایجاد نشده است، قدرت‌های جهانی تا اندازه ممکن از خود انعطاف نشان داده‌اند. اما فرصت ما برای دستیابی به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه به سرعت در حال پایان یافتن است.

جان کری در ادامه به گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال 2002 تاکنون اشاره کرد که در آنها ادعا شده است ایران بارها تعهدات بین‌المللی خود برای منع اشاعه را نقض کرده است. شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به این چهار قطعنامه را علیه ایران صادر کرده و از این کشور خواسته است تا به این گزارشات رسیدگی کند. اگر قرار باشد ما به یک راه‌حل جامع‌ و نهایی برسیم ایران باید به این مساله رسیدگی کند و این تنها خواسته یک کشور نیست بلکه خواسته جامعه جهانی است.

کری ادامه داد: برای کاهش تحریم‌های ایران، جهان به سادگی از این کشور می‌خواهد که ثابت کند فعالیت‌های هسته‌ای‌اش همانگونه‌ای است که ادعا می‌کند. وی همچنین به سخنان حسن روحانی اشاره کرد که گفته بود سیاست بین‌المللی ایران تغییر کرده و انتظار می‌رود رهبران جهان تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند و گفت: باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا نیز از این فرصت استفاده کرده تا از طریق مذاکره راه‌حلی برای مساله هسته‌ای ایران بیابد. ما وارد این مذاکرات شدیم چون معتقد بودیم که یک شانس واقعی برای موفقیت‌مان وجود دارد.وی متذکر شد: دستیابی به توافق هسته‌ای هنوز ممکن است اما زمان به سرعت رو به پایان است. وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: مذاکره‌کنندگان ما از اکنون تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه در وین تلاش خواهند کرد. ممکن است فشاری برای افزایش این زمان وجود داشته باشد اما تمدید توافق ممکن نیست مگر اینکه تمام طرف‌های مذاکره‌کننده با آن موافقت کنند.

وی افزود: در این جهان پر از مشکل این شانس اغلب نمی‌تواند تمام خواسته‌های طرف‌های مذاکره‌کننده را شامل امن‌تر کردن جهان و کاهش تنش‌های منطقه‌ای را برآورده کند با این حال ما اکنون چنین فرصتی داریم و دستیابی به یک توافق تاریخی ممکن است. در اینجا مساله اراده سیاسی و اثبات نیات‌ است. مساله انتخاب است. اجازه دهید ما همگی به طور عاقلانه انتخاب کنیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com