وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

براساس توافق اسراییل، مصر و تشکیلات خودگردان، قرار بود ماموران مرزی تشکیلات خودگردان فلسطینی تحت نظر ناظران اتحادیه اروپا امور مربوط به رفت و آمد از این گذرگاه را در دست داشته باشند اما پس از تسلط حماس بر غزه و خروج ناظران اتحادیه اروپا، این گذرگاه مگر در مواردی خاص، به روی رفت و آمد مرزی بسته بوده است.

از آنجا که نیروی دریایی اسراییل آب‌های ساحلی غزه را زیر نظر دارد و فرودگاه غزه نیز فعال نیست، ساکنان این بخش از سرزمین‌های فلسطینی تنها از طریق مرز با مصر و اسراییل به خارج دسترسی دارند در حالیکه از زمان تسلط حماس، اسراییل غزه را در محاصره اقتصادی قرار داده و رفت و آمد مرزی را به شدت محدود کرده است.

همزمان، دفتر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای گفته است که عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، در تماس تلفنی با او گفته است که مصر به امنیت فلسطینیان ساکن غزه و توقف حملات اسراییل توجه فراوان دارد. براساس این بیانیه، رییس جمهوری مصر تاکید ورزیده که تمامی تلاش خود را برای برقراری آتش بس فوری بین حماس و اسراییل به کار خواهد گرفت.

دو سال پیش نیز، درگیری هشت روزه بین ارتش اسراییل و حماس سرانجام با میانجیگری مصر به آتش بس منجر شد. در عین حال، دولت مصر به خصوص از زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهوری اسلامگرای آن کشور، حماس را به ارتباط با شبه‌نظامیان اسلامگرا در منطقه سینا متهم کرده و روابط دو طرف چندان گرم نبوده است هر چند در روزهای گذشته، گزارش‌هایی از تلاش سازمان‌های اطلاعاتی مصر برای میانجیگری بین اسراییل و حماس انتشار یافته بود.

تشکیلات خودگردان فلسطینی اداره امور سرزمین‌های فلسطینی واقع در کرانه باختری رود اردن را در اختیار دارد و تشکیلات اداری حماس در غزه را به رسمیت نمی‌شناسد. با اینهمه، در ماه آوریل، گزارش شد که رهبران تشکیلات خودگردان و گروه حماس بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیده‌اند.

همزمان، گزارش‌های رسیده از نوار غزه حاکی از ادامه حملات هوایی اسراییل و موشک‌پرانی گروه‌های فلسطینی به داخل خاک اسراییل است.

به گفته منابع حماس، در حمله هوایی اسراییل در ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه، هشت عضو یک خانواده از جمله پنج کودک کشته شدند.

حملات سنگین هوایی اسراییل به نوار غزه از روز سه‌شنبه این هفته آغاز شده و به گفته منابع بیمارستانی در غزه، تا کنون دست کم شصت و شش فلسطینی، که اکثر آنان غیرنظامی بودند، در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. دهها خانه مسکونی و شماری از مراکز اداری غزه نیز در نتیجه حملات موشکی اسراییل ویران شده است.

ارتش اسراییل گفته است که هدف حملات هوایی در غزه، مراکز آموزشی شبه‌نظامیان فلسطینی، کارگاه‌های تولید موشک و خانه‌های محل اقامت اعضای ارشد جنبش حماس و گروه جهاد اسلامی بوده است. روز گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل گفت که دولت این کشور آماده است تا برای متوقف کردن موشک‌پرانی از غزه به داخل خاک اسراییل، "حملات علیه حماس" را تشدید کند.

گروه‌های فلسطینی نیز تهدید کرده‌اند به موشک‌پرانی به داخل اسراییل ادامه خواهند داد و از وارد کردن خسارات و تلفات جانی در اسراییل خبر داده‌اند.

ایرنا نیز به نقل از منابع فلسطینی از کشته شدن تعدادی از شهروندان اسراییل در اثر موشک‌پرانی از داخل غزه خبر داده و گفته است مقامات اسراییلی از انتشار اخبار واقعی خسارات و تلفات این حملات خودداری می‌کنند.

مقامات اسراییلی تایید کرده‌اند که روز گذشته، هفتاد و دو موشک از نوار غزه به سوی شهرهای اسراییل، از جمله شهر تل آویو و همچنین تاسیسات هسته‌ای دیمونا در فاصله هشتاد کیلومتری غزه پرتاب شد.

در برخی از شهرهای اسراییل، صدای آزیر خطر و فعالیت شبکه دفاع ضد موشکی شنیده شده اما منابع اسراییلی از وقوع تلفات انسانی حملات موشکی گزارشی نداده‌اند.

همزمان، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامی درگیری اخیر، از هر دو طرف خواسته است خویشتنداری به خرج دهند.

درگیری کنونی، که شدت آن از زمان درگیری هشت روزه دو طرف در سال ۲۰۱۲ بی سابقه بوده، از سه هفته پیش و در پی ربوده شدن سه نوجوان اسراییلی در کرانه باختری رود اردن آغاز شد. مقامات اسراییلی با متهم کردن حماس به این اقدام، به بازداشت گسترده طرفداران این گروه در کرانه باختری مبادرت کردند.

هفته گذشته، اجساد این سه نوجوان در کرانه باختری یافت شد و در پی آن، یک نوجوان فلسطینی ربوده شد و به قتل رسید. گفته شده است این اقدام توسط تعدادی یهودی افراطی و به تلافی قتل سه نوجوان فلسطینی صورت گرفته و پلیس اسراییل تا کنون چند نفر را به ظن ارتباط با این آدم ربایی و قتل بازداشت کرده است.

انتهای پیام


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: رضا غلامی ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 تير 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com