وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل


پنجره‌هاي اين خانه را با ورق‌هاي آلومينيومي پوشانده‌اند تا مبادا نگاه گناه‌زده ساکنانش با نگاه مردان هرزه تلاقي کند. دختر شهرستاني هر روز صبح که پنجره را باز مي‌کند به جاي آسمان آبي ولنجک ورقه‌اي فولادي مي‌بيند که تمام آسمانش را اشغال کرده است.

شب‌ها که گاهي از سر دلتنگي راهروهاي تنگ و باريک خانه‌اش را گز مي‌کند، بوي تند مواد مخدر از بعضي اتاق‌ها و حتي دستشويي‌ها مشامش را مي‌آزارد شايد همان اتاق و تخت پرسر و صدا تنها جاي خصوصي و محل آرامش دختر باشد. اينجا خوابگاه دانشگاه شهيد بهشتي است.

بوي مواد مخدر از حمام و دستشويي
 
خوابگاه دختران دانشگاه شهيد بهشتي تنها جايي براي اسکان و خوابيدن دختران دانشجو است؛ بي‌دغدغه مشکلات فکري، فرهنگي و اخلاقي بعضي دختران.

اين را از حرف‌هاي ماريه دانشجوي خوابگاهي دانشگاه شهيد بهشتي خوب دانستي وقتي برايت از بوي تند مواد مخدر مي‌گويد که دختري  را سه ساعت در دستشويي معطل مي‌کند و دختران سر به راه شهرستاني به معتاداني کارکشته و تحصيل‌کرده تبديل مي شوند.

ماريه مي‌گويد: امسال در طبقه‌اي که خودم در آن زندگي مي‌کنم شب ها بوي مواد مخدر از يکي از اتاق‌ها مي‌آمد اما مسئولان خوابگاه هيچ رسيدگي نمي‌کردند.

نوشين دانشجوي خوابگاهي ديگري است که مي‌گويد: يک شب يکي از دوستانم که از خواب بيدار شده بود، برود دستشويي متوجه شده بود کسي داخل حمام مشغول مصرف مواد مخدر است.

وجود مشکل اخلاقي که شرم آور است
 
ماريه، نوشين و بسياري از دختران مذهبي خوابگاه دانشگاه شهيد بهشتي دلگيرند از مشکلات اخلاقي که روز به روز در خوابگاه بيشتر مي‌شود و هيچ کس با دلسوزي مادرانه به زندگي اين دختران نگاه نمي‌کند.

وجود روابط خارج از عرف ميان برخي دختران دانشجو و برخي مشکلات اخلاقي شرم آور حکايت تلخ تنزل اخلاقي دختران خوابگاهي را توي گوشت زمزمه مي‌کند.
 
 
ماريه مي گويد: يک شب يکي از دوستانم دلش خيلي گرفته بود خواست برود توي محوطه خوابگاه قدم بزند صحنه‌اي ديده بود که نتوانست تحمل کند. آن شب با گريه پيش من آمد و ماجرا را برايم تعريف کرد.

او مي‌گويد: خودم بعدها متوجه شدم که دو نفر از دوستانم که الآن فارغ‌التحصيل شده‌اند دچار مشکل اخلاقي شديد بودند. حالا شما خودتان فکر کنيد چه فضاي رواني بر اتاقي حاکم مي‌شود که چنين افرادي در آن زندگي مي‌کنند.

اين دانشجو مي‌گويد: بارها وجود اين رابطه‌ها به مسئولان گفته شده اما آنها هيچ برخوردي نداشتند واقعا حق آن آدم نيست که از خوابگاه اخراج شود؟!

پنجره مشرف به خيابان مشکل‌ساز شد
 
پنجره‌هاي بلوک 3 و 4 خوابگاه دانشگاه شهيد بهشتي مشرف به خيابان است، گاهي برخي دختران دانشجو با حجاب‌هاي نامناسب پشت پنجره مي‌ايستادند، اين مسئله باعث اعتراض دانشجويان مذهبي شد مسئولان خوابگاه در اقدامي عجولانه پنجره‌هاي اتاق‌هاي مشرف به خيابان را با ورقه‌هاي فلزي پوشاندند تا ديگر چنين مشکلاتي ايجاد نشود.

نوشين مي‌گويد: من خودم ديده بودم که دختران با وضع نامناسب پشت اين پنجره‌ها مي‌ايستادند و حتي به مرداني که در بيرون بودند با ايما و اشاره شماره تلفن مي‌دادند بارها به مسئولان حراست گفتم که چرا هيچ برخوردي با بچه‌هاي اين اتاق‌ها نمي‌کنيد اما آنها مي‌گفتند کاري از ما ساخته نيست بعد از مدتي در اقدامي عجولانه کلا جلوي پنجره‌ها را بستند.
 
ماريه جوش زدن پنجره‌هاي رو به خيابان را کاري فرماليته و بي‌پشتوانه فکري مي‌داند و مي‌گويد: هر اتاق 2 پنجره دارد اما آنها فقط يکي از پنجره‌ها را پوشانده‌اند و پنجره بعدي باز است خوب دختري که بخواهد از پشت همان يکي پنجره هم به هدفش مي‌رسد.

او مي‌گويد: آشپزخانه و اتاق تلويزيون فقط يک پنجره داشتند که همان يک پنجره را هم با ورقه‌ فلزي پوشاندند حالا وقتي براي آشپزي به آشپزخانه کوچک بلوک مي‌رويم بوي غذاهاي مختلف و دود غذاهاي سوخته آزارمان مي‌دهد.

به عقيده اين دانشجويان مشکل پوشش نامناسب دختران در پشت پنجره بايد کنترل شود اما نه به شکل مسدود کردن پنجره‌ها آنها معتقدند با اندکي سخت‌گيري و تدوين قوانين اخلاقي مي‌توانستند بر اين مشکل غلبه کنند اما آنها ساده‌ترين راه را انتخاب کردند.

نوشين مي‌گويد: نمي‌دانم شايد اين راه بهترين راهي بود که مسئولان به فکرشان رسيد حتي معاون فرهنگي دانشگاه هم گفت به خاطر وجود مشکلات مجبور شديم اين کار بکنيم اما کاش با تاريک کردن اتاق‌ها، برنامه‌هاي جايگزيني هم داشتند تا بچه‌ها توي اتاق‌هاي تاريک و دلگير نپوسند.

ماريه مي‌گويد: اصلاً تمام خوابگاه ما قابل ديد است اگر بلوک 3 و 4 مشرف به خيابان است بلوک 1 و 2 هم به خاطر مجاورت با خوابگاه پسران و اينکه سطح خوابگاه آنها بالاتر از خوابگاه ماست کاملاً از طرف خوابگاه پسران قابل ديد است، بايد از همان روز اول فکر اساسي مي کردند و خوابگاهي با کاربري دخترانه درست مي‌کردند.
 
يکي از بلوک هايمان به فساد معروف است
 
او مي‌گويد: يکي از بلوک‌هاي خوابگاه آنقدر وضع نامناسبي دارد که اصلاً معروف شده به اينکه دختراني که براي خودشان شغل شبانه دست و پا کرده‌اند در اين بلوک زندگي مي‌کنند.

اين دانشجو مي‌گويد: اگر چه آدم‌هاي مذهبي هم در اين بلوک زندگي مي‌کند مثلاً يکي از دوستانم که دختر پاک و سالمي است در همان بلوک است اما جو غالب بلوک به دست دختران غيرمذهبي است حتي يکي از دختران اين بلوک که تمام خوابگاه مي‌شناسنش براي خودش شغلي دست و پا کرده است و هر شب ساعت 1:30 به خانه مي‌آيد اما هيچ کس نمي‌گويد تو کجا بودي و تا حالا چه کار مي کردي.

ماريه مي‌گويد: چند شب پيش بين همين دختران دعوا شده بود و يکي‌شان مي‌گفت که به شما چه مربوط است من خودم دوست دارم اينطوري زندگي کنم.

او مي‌گويد: متاسفانه دانشجويان سال اولي آنقدر در معرض اين بدآموزي‌ها قرار مي‌گيرند که اخلاق و رفتارشان عوض مي‌شود من نه تنها مسئولان خوابگاه بلکه رئيس دانشگاه را هم در اين مورد مقصر مي‌دانم.

وقتي سالي 2000 دانشجو را پذيرش مي‌کنند بايد مسئوليت اين تعداد را قبول کنند نه اينکه فقط جاي خواب به آنها بدهند.

سگ، گربه و شغال در خوابگاه
 
گربه‌ها ميهمان هميشگي خوابگاه دانشگاه شهيدبهشتي هستند، روي لباس دختران مي‌خوابند و گاهي از کنار سطل زباله و يا توي سينک ظرفشويي سر در مي‌آورند و خلاصه مثل همه خوابگاه‌هاي کشور براي خودشان زندگي آرامي در خوابگاه دارند.
 
فاطمه يکي از دانشجويان خوابگاه مي گويد: سال گذشته آنقدر اعتراض کرديم که آمدند تا حد ممکن گربه‌ها را جمع آوري کردند الان گربه‌ها کمتر شده اما همچنان در طبقات اول اين مشکل وجود دارد.

ماريه مي‌گويد: يک بار توي سرماي زمستان شغال هم در محوطه خوابگاه ديده‌ايم اما هنوز کاري براي رفع اين مشکل انجام نداده‌اند.

اينترنت وايرلس وجود ندارد به دليل جلوگيري از فساد
 
علي رغم اينکه تمام فعاليت‌هاي دانشجويان مانند تحقيق‌هاي درسي، شارژ کارت تغذيه، رزرو غذا و انتخاب واحد به صورت اينترنتي است، اما دانشجويان خوابگاهي از داشتن اينترنت وايرلس محرومند. چون مسئولان مي گويند با گسترش اينترنت، فساد و استفاده هاي نامناسب از اينترنت در خوابگاه بيشتر مي شود.

اينترنت وايرلس خوابگاه محدود شده به سايت خوابگاه و محوطه کوچکي که در جلوي سايت قرار دارد. نوشين مي‌گويد: سايت خوابگاه فضاي کوچکي دارد که در يک روز معمولي براي استفاده از کامپيوتر‌هاي آن حداقل بايد 30 دقيقه منتظر بمانيم.

او مي‌گويد: در روزهايي که سايت تعطيل است مجبوريم پشت در سايت روي موکت بنشينيم تا از فضاي وايرلس آنجا استفاده کنيم.

فاطمه هم مي‌گويد: تمام سيستم‌هايي که در سايت خوابگاه هستند قابل استفاده نيست و از طرفي محوطه کوچک سايت پاسخگوي تمام دانشجويان نيست.

دانشجويان خوابگاهي دانشگاه شهيد بهشتي چشم انتظار روز تازه‌اي هستند روزي که بتوانند در آرامش روحي و رواني درس بخوانند.
خبرگزاری دانشجو
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: جمعه 30 تير 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com