وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل


وی ادامه داد: یکی از انتقاداتی که دولت همواره به طرح مسکن مهر وارد می نمود استفاده از منابع بانک مرکزی بود در حالیکه اکنون از منابع بانک مرکزی در جهت استفاده خودروسازان و نه در جهت تامین کالای اساسی خانوار مانند مسکن استفاده می شود. این قبیل اقدامات نشان می دهد که دولت برنامه ریزی مناسبی در حوزه اقتصادی در جهت تامین منافع عمومی ندارد و بیشتر سیاست های اقتصادی دولت در راستای  تامین منافع عده ای خاص مانند پزشکان و خودرو سازان است و اخیرا نیز با تخصیص کارت های اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالاهای خارجی، تامین منافع دلالان و وارد کنندگان کالا رقم خورده است.

بیضایی در پاسخ به این سوال که چرا طرح مسکن اجتماعی هنوز عملی نشده است بیان داشت: مسکن اجتماعی بیشتر در حد یک ایده بوده است و نمی توان اسم طرح را بر روی آن گذاشت و فاصله زیادی با برنامه شدن دارد. هنوز مشخص نشده است که منابع مالی و زمین های آن از چه طریقی تامین خواهد شد و مدیریت ساخت آن بر عهده چه کسانی است. این مسائل نشان می دهد که طرح مدون و مشخصی در خصوص مسکن اجتماعی وجود ندارد.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه "رویکرد دولت در حوزه مسکن مبتنی بر پس انداز خانوار است" افزود: طبق آمارهای رسمی متوسط هزینه های خانوار بیش از متوسط درآمد خانوار است و این مورد نشان می دهد که خانوار اصلا قدرت پس انداز ندارد ولی متاسفانه  سیاست گذاری ها در راستای پس انداز خانوار انجام می گیرد. اقساط تسهیلاتی که در نظر گرفته اند نیز بیش از یک میلیون تومان خواهد شد و نمی توان انتظار داشت که برای گروه های کم در آمد گره‌ را باز کند.

وی با اشاره به اینکه "دولت دارای منابع مالی محدودی است و در نظر دارد آن را به تسهیلات خرید مسکن اختصاص دهد" خاطر نشان ساخت:  این تسهیلات نهایتا می تواند 30 تا 40 درصد از  هزینه خانه دار شدن مردم را پوشش دهد در حالیکه زمین چیزی حدود 60 تا 70 درصد از قیمت مسکن را در بر میگیرد. یکی از کارهایی که دولت می تواند برای خروج مسکن از رکود در نظر بگیرد این است که زمین را به مردم اختصاص دهد.

ایشان تصریح کردند: یکی از ابتدایی ترین وعده هایی که در ابتدای انقلاب داده شد و نظر حضرت امام(ره) هم بر آن بوده است عرضه زمین رایگان به مردم بود.  دولت می تواند نهایتا با اخذ هزینه آماده سازی، این زمینها را به مردم تحویل دهد. عرضه رایگان زمین به مردم به معنی ارائه تسهیلات 60 تا 70 درصدی به مردم برای تامین مسکن است. این طرح به خصوص در شهرهای کوچک و متوسط کاملا موثر و مفید است. 


 بیضایی در پایان گفت: در حوزه کلانشهرها هم دولت باید رویکرد احیای بافت های فرسوده و سیاستهای مالیاتی در حوزه مسکن را عملیاتی کند که منجر به کنترل قیمت مسکن می شود. ثبات قیمت مسکن در دراز مدت بهترین کمکی است که دولت می تواند برای اقشار مختلف انجام دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 25 آذر 1394برچسب:دولت تدبیر, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com