وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

گروه فرهنگی سراج24: مستندهای بسیاری درباره قهرمان های این آب و خاک ساخته شده است. قهرمان های ادبی، سینمایی، نظامی و ... . بیشتر سوژه هایی که مستندسازان سراغ آن می روند، سوژه ها و قهرمان های معاصر است چراکه شاید اطلاعات آن بسیار سهل الوصول تر و تحقیق درباره آن راحت تر باشد.

قهرمانی و غیرت به خاک شاخصه هایی دارد که به انقلاب اسلامی محدود نمی شود. بسیاری از آدم ها مثل میرزا کوچک خان جنگلی، امیر کبیر و ... سال ها قبل نام خود را بر بالای فهرست قهرمانان وطن نوشته اند.

دریابان شهید غلامعلی بایندر یکی از قهرمانان وطن است که در سال 1320 آخرین قطره خونش را پای آرمانش هدیه می دهد. بایندر فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی بود. او تحت امر رضا شاه به عنوان پهلوی اول، نیروی دریایی کشور را فرماندهی می‌کرد.

بایندر زندگی پر فراز و نشیبی دارد. زندگی ای که احتمالا در میان قصه های مادر بزرگ ها برای کودکانشان وجود داشته ولی حالا دیگر کسی یادی از آن نمی کند. مهمترین تجلی قهرمانان در میان داستان هایی است که فرهنگ و آینده یک ملت را تشکیل می دهد.

داستان بایندر را می توان تجسم کرد. می توان تعریف کرد و به سادگی تصاویر آن را تصور کرد. بایندر یک فیلم سینمایی واقعی است. یک فیلم سینمایی جذاب و پرکشش با نقاط عطف متعدد که هر بیننده ای را میخکوب خواهد کرد.

روند قهرمانی هر کس با دیگری متفاوت است. فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی ایران با یک سرپیچی از دستور نامش را برای همیشه در تاریخ این ملت به ثبت رساند. در جریان جنگ جهانی دوم، نیروی دریایی انگلستان به سمت ایران حرکت می کند. ایران نیز مقصد یکی از کشورگشایی‌های متمدن‌های تاریخ بوده است! ایران باید فتح و یا بقول خودشان مستعمره می شد.

رژیم پهلوی در جریان جنگ جهانی دوم اعلام بی طرفی می کند اما در مقابله با تجاوز انگلستان به فرمانده نیروی دریایی اش یعنی غلامعلی بایندر دستور می دهد که حق هیچگونه مقاومتی ندارد. بایندر پیام را دریافت می کند اما اطاعت نمی کند. او راه خودش را پیش می گیرد.

فرمانده رضا شاه حالا خودش را نماینده تمام ایران می داند،‌نماینده تمام این خاک. او همراه با نیروهای داوطلبش که اطاعت امر فرمانده دلاورشان را مقدم بر شاه می دانند، مقابل نیروهای متجاوز انگلیسی صف می کشد و با آنها می جنگد.

دریابان غلامعلی بایندر فرمانده نیروی دریایی شاهنشاهی در جریان مقابله با تجاوز انگلیسی ها در تاریخ 3 شهریور 1320 به شهادت می رسد. اکنون نام او بر روی یکی از ناوشکن های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ثبت شده است.

مزار بایندر در خرمشهر قرار دارد. بایندر، نامِ پایگاه دریایی خرمشهر است که پایگاه یکم دریایی بود. آنجا ستاد فرماندهی خود شهید بایندر در سال 1320 بوده است اما حالا این مکان تبدیل به صنایع کشتی سازی شده است.

عبدالرحمان شلیلیان تهیه کننده و کارگردان تلویزیون حالا سراغ زندگی شهید بایندر رفته است. او قرار است مستند زندگی او را بسازد. قسمت اول اینکار در انگلستان ضبط شده است، جایی که پسر هشتاد ساله شهید بایندر زندگی می کند.

شلیلیان می‌گوید: «مثلاً این که در جریان جنگ جهانی دوم به عنوان فرمانده از نظام حاکم سرپیچی می‌کند و مقابل ناوها و نیروی نظامی انگلیس می‌ایستد. می‌داند که کسی پشت او نیست. خط اول و آخر جبهه خودش است. باز هم پایمردی می‌کند، تفکر همه را نمی‌پذیرد و این تفکر هم خیلی بر ارتش و نیروهای ما حاکم است. می‌گوید قرار نیست سلاح زمین بگذارم و آرایش نظامی می‌گیرد. کسی که به عنوان افسر ارشد آرایش نظامی می‌گیرد باید به نیروها و خط‌های پشت سر خود بسیار مطمئن باشد. او می‌دانست خط اول و آخر خودش است و قرار نیست کسی مقاومت و یا کمکی داشته باشد. این خیلی عملکرد او را شاخص می‌کند. آگاهانه دست به این اعتراض می‌زند. نتیجه را کار ندارد. تکلیف را عمل می‌کند. فرد تکلیف گرا و به شدت متعصب بود. برای من این ویژگی جالب بود.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: سه شنبه 16 خرداد 1396برچسب: دریابان شهید غلامعلی بایندر عبدالرحمان شلیلیان نیروی دریایی ارتش جنگ جهانی دوم تجاوز انگلستان, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com