وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل


این واقعه نتیجه اجتهاد فرة العین بود که خود او برای اجرای این نقشه پیشقدم و بدون حجاب با آرایش و زینت به مجلس وارد شد. سپس حاضران را مخاطب ساخت که امروز روزی است که قیود تقالید سابق شکسته شد. بابیان بسیاری از این حرکت ناخشنود بودند از جمله ملا حسین بشرویه ای که از این حرکت به شدت برآشفت. همچنین یکی از بابیان به نام عبدالخالق اصفهانی با بریدن گلوی خود به این حرکت اعتراض کرد. در این واقعه زرین تاج مانند زنان مست ،عربده کشان ،خدا و خداپرستی را به باد مسخره گرفت و ندای انی انا الله سر داد. پس از آن واقعه زرین تاج با همان حالتی که در مجلس داشت با ملا محمد علی بار فروش سوار یک کجاوه شد و براه افتادند. البته بخاطر این حرکت در نزدیک روستایی در شمال کشور ایران گروه بابی مورد ضرب و شتم اهالی روستا قرار گرفتند.
زرین تاج در واقعه ی نیریز هم نقش بسزایی داشت. او سید یحیی دارابی را برای انجام این فتنه تشویق کرد و تشویق او عملی شد و در این واقعه دست کم 500 الی 600 بابی کشته شدند.
از جمله جاهایی که زرین تاج بسیار موثر بود،شهادت عمویش ملا محمد تقی برغانی رئیس علمای قزوین بود. زرین تاج می دانست پس از به قتل رسیدن عمویش مسلمانان هیچکدام از بابیان را زنده نخواهند گذاشت ؛بخاطر همین به تمام بابیان اعلام کرد که شهر قزوین را ترک کنند و فقط دو نفر از آنان را نزد خود برای انجام این امر مهم نگه داشت. پانزده روز پس از اینکه بابیان از شهر قزوین خارج شدند ،شیخ صالح کریمی و ملا ابراهیم محلاتی دو شخصیت بابی که مامور به این کار شدند ملا محمد تقی برغانی را در مسجد شهر در حال عبادت به قتل رساندند. علت کشته شدن ملا محمد تقی برغانی این بود که هر روز بالای منبر شیخ احمد احسائی ،سید کاظم رشتی و سید علی محمد باب را مورد سب و لعن قرار می داد.
زرین تاج پس از واقعه بدشت دستگیر و به زندان انداخته شد. او سه سال در زندان بود و در این سه سال از راه کج خود دست برنداشت .سر انجام او را در ذیقعده 1268ق در باغ ایلخانی اعدام و جسدش در همان باغ به چاه انداخته شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: سه شنبه 3 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com