وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

 
دولت عربستان که پس از پناه دادن به بن علی دیکتاتور تونس و حمایت همه جانبه از حسنی مبارک دیکتاتور مصر، به عنوان تکیه گاه فتنه در خاورمیانه شناخته می شد، در تازه‎ترین اقدام خود با دخالت نظامی در کشور بحرین به کمک دولت مستبد بحرین و نیروی دریایی امریکا که در این کشور مستقر است آمده و با بکارگیری انواع و اقسام سلاح‎های سبک و سنگین، مردم شیعه و سنی بحرین را به گلوله بسته است. 
 
گزارش‎های دریافتی از بحرین از کشته شدن دست کم 7 بحرینی و زخمی شدن بیش از دو هزار نفر در حمله دیروز و امروز نیروهای عربستان به مردم بحرین حکایت دارد.
 
این حملات پس از آن آغاز شد که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا در سفری به بحرین مذاکراتی مخفیانه با شاه این کشور داشت. این در حالی است که ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش امریکا که به بهانه جنگ خلیج فارس در سال‎های پایانی قرن بیستم به این آبها وارد شده بود، بحرین و آبهای این کشور را به عنوان بهترین محل برای استقرار ناوگان خود در خلیج فارس تشخیص داده است. 
 
 
رسیدن موج اعتراضات به بحرین با ابراز نگرانی شدید امریکا همراه بود به نحوی که اوباما در اظهاراتی صراحتا این نگرانی را ابراز کرد. اکثریت شیعه در این کشور و  تکلم حد اقل یک سوم مردم بحرین به زبان فارسی، و از طرفی اتحاد شیعه و سنی در برکناری دولت آل خلیفه، و همچنین سرنوشت مبهم ناوگان پنجم دریایی امریکا از مهمترین علل نگرانی دولتمردان این کشور برشمرده می‎شود.
 
معترضین بحرینی: در صورت حضور عربستان؛ از ایران کمک خواهیم خواست
 
با این حال و پیش از ورود نیروهای عربستان به بحرین برای سرکوب معترضین، المشیمع از سران معترضین بحرینی در مصاحبه‎ای با یک روزنامه لبنانی اعلام کرده بود که در صورت در خواست ورود نیروهای عربستان از سوی دولت بحرین معترضین نیز از ایران برای حمایت از اعتراضات خود کمک خواهد خواست.
 
 
در همین حال عضوشوراي حقوق بشربحرين نیز در گفتگو با بی‎بی‎سی ازحمايت سياسي ورسانه اي ايران ازقيام مردم بحرين استقبال کرد.  عباس العمران گفت ايران كشورهمسايه بحرين است وماباايران داراي روابط تاريخي هستيم دو ملت داراي روابط ديني و فرهنگي هستند. مامخالف حضورسعودي هادراراضي بحرين هستيم ودخالت در امورداخلي خودمي دانيم ماازهرگونه حمايت سياسي ورسانه اي ايران ازملت بحرين استقبال مي كنيم.
 
این در حالی است که دولت بحرین برای فرار از واکنش‎های احتمالی ایران، پیش از آغاز حمله نیروهای سعودی به مردم خود، سفیر خود را  از ایران فراخوانده بود.
 
 
وزارت امور خارجه ایران نیز تلاش‎های دیپلماتیک زیادی را برای کاهش بحران منطقه خلیج فارس آغاز کرده است به نحوی که صالحی دیروز و امروز  در صحبت‎هایی تلفنی با دبیر کل سازمان مللف  سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب خواستار پیگیری این موضوع شده است.
 
علمای دینی ایران، بحرین عراق و لبنان نیز به اقدامات دولت سعودی در کشتار مردم بحرین اعتراض کرده‎اند. آیات عظام صافی گلپایگانی و جعفر سبحانی با صدور بیانیه‎هایی شدیداللحن این اقدام سعودی‎ را محکوم کرده‎اند.
 
گردانهای حزب الله عراق، گروه مقتدی صدر و حزب الله نیز به حمایت از مردم بحرین با انتقاد از دخالت نظامی عربستان سعودی در بحرین، اعلام کرده‎اند: از کشورهای حاشیه خلیج فارس انتظار داشتیم نیروهای خود را برای آزادی قدس از دست صهیونیست ها به حرکت در آورند.
 
وضعیت مصیبت بار در بحرین
 
علي الاسود روز نماینده پارلمان بحرین، به پرس تي‌وي گفت، بيمارستان‌هاي شهر منامه جايي براي پذيرش و درمان مجروحان اقدامات سرکوب­گرانه نيروهاي دولتي عليه اعتراض‌هاي مسالمت‌آميز مردمي، ندارند. 
 
 
وي تصريح کرد، مردم به مراکز پزشکي بحرين دسترسي ندارند. بيمارستان‌ها يا بسته شده‌اند و يا نيروهاي امنيتي بحرين با پشتيباني نيروهاي خارجي، مانع ورود مجروحان درگيري‌ها به بيمارستان‌ها مي‌شوند. 
 
در اين عمليات نیروهای عربستان علیه مردم بحرین، دست‌کم پنج روستا هدف حملات سربازان و بالگردهايي قرار گرفتند که از گلوله‌هاي جنگي براي سرکوب مردم بحرين استفاده مي‌کردند. 
 
در اين اقدامات نيروهاي پليس بحرین که از سوي بالگردهاي ارتش بحرين حمايت مي‌شدند توانستند کنترل ميدان مرواريد را در اختيار بگيرند. 
 
 
تغییر موازنه قدرت در منطقه خلیج فارس و احتمال واکنش عملی ایران
 
در حالی که منطقه خلیج فارس پس از پایان جنگ خلیج فارس و حمله عراق به کویت در شرایط موازنه قدرت به سر می‎برد، به نظر می‎رسد حضور نظامی عربستان به نفع یکی از طرف‎های دعوا در بحرین و اقدام به کشتار مردم بحرین، سر آغاز تغییری دوباره در منازعه قدرت در منطقه خلیج فارس باشد. سر آغازی که ممکن است با تشدید اوضاع علیه مردم بحرین و ورود عملی ایران به معرکه بحرین، شرایط منطقه خلیج فارس را به کلی متغییر کند. در همین حال برخی اخبار نیز از برنامه‎ریزی ان جی او های ایرانی فعال در امور جهان اسلام برای ثبت نام استشهادی و حضور در سواحل خلیج فارس برای اعلام آمادگی به اعزام به بحرین حکایت دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com