وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تاکید کرد: حاج منصور و سعید آقا و دیگر نوکران امام حسین اگر برای دین خدا حرف زدند هیچ خدشه ای هم برای آنها نیست و هزینه اش را هم می دهند. آخر کار این است که آنها محکوم شدند وحتی زندان هم رفتند مگر علم این کار می خوابد؟ خیر کسانی صریح تر و صریح الهجه تر از آنها می آیند و این کار را انجام می دهند. مردم مذهبی و متدین نسبت به این وقایع حساس هستند و پیگیری می کنند . مطمئن باشید که این جریان مطرود مردم می شود، مطرود حزب اله خواهند شد یعنی این جریان به خودی خود خیر است که این خیر را بعدا می بینید. مشروح گفتگوی 2 ساعته ماهنامه هیات رزمندگان با این عاشق و دلسوخته اهل بیت به این شرح است:
 
به ابتدا اگر مایل باشید از تاثیر مداحی و روضه اهل بیت علیهم السلام در جبهه ها  شروع کنیم موافقید؟ 
بخشی از کار های فرهنگی جبهه همین روضه ها بود.  مدح خوانی ها و توسلات  دو بخش اساسی داشت، بخشی حماسی بود  که حاج صادق آهنگران قسمتی از این وظیفه  را انجام می داد ولی بخش مهمی هم مربوط به روضه بود یعنی توسلات، دعاها، شب زنده داری ها، هیئت ها، گریه ها و مناجات ها. این برنامه ها در جبهه نقش اساسی داشت که شاید یکی از ارکان پیروزی و نگه دارنده رزمنده ها درجبهه ها همین روضه بوده است. بحث در مورد مداحی در جبهه خودش یک فصل مفصلی است که من آن را به عنوان یک طرح درسی نوشتم. که اثرات مداحی در جبهه چه بوده است. آن دسته از مداحانی که در جبهه بوده و آن جا خوانده اند؛ اکنون خیلی از بقیه ی مداحان موثرترند. وقتی از شهدا و جانبازان حرف می زنند خودشان شهید و جانباز را لمس کرده اند و این امر باعث شده حال این افراد نسبت به دیگران متفاوت باشد. اثرات جبهه بعد از جنگ روی خود خواننده ها و ذاکران و مداحان خیلی بوده است گرچه بخش عمده ای از قشرهایی که با جبهه سروکار داشتند، آن زمان را فراموش کرده اند. ولی همین الان که حدود بیست و چند سال از جنگ می گذرد ما به دلیل نوع وظیفه ای که انجام می دهیم دائما با جبهه مانوسیم. ما در سالگردها، یادواره های شهدا، دفاع مقدس و در تشیع شهدایی که از جبهه می آورند، درگیر هستیم و مستقیما با این موارد ارتباط داریم و در خواندن های الانمان هم جبهه اثر گذار است.
 
شما سال های طولانی است که در کنار حاج منصور ارضی هستید. شاید تا ایشان در قید حیات هستند نتوانید خیلی از حرف ها را راجع به ایشان بزنید. اما ما دوست داریم مقداری از این گنجینه را برای ما باز کنید.
به دلیل چند خصوصیتی که درحاج منصور وجود دارد و شاید کمتر کسی این خصوصیت را داشته باشد؛ ایشان از سایر مداحان متمایز شده اند یکی از این خصوصیت ها ارتباط نزدیک ایشان با جبهه و شهدا و جانبازان است و خصوصیت دیگر اعتقاد ایشان است. ممکن است عده ای با شهدا و جبهه ارتباط داشته باشند ولی چون اعتقاد قلبی نداشته اند اکنون این موضوع را فراموش کردند و تا اینکه به مسئولیتی رسیدند راه شهید را فراموش کردند و آن تعهد دینی و اخلاقی که به شهدا داده بودند را در پیچ و خم زمانه گم کردند برای همین امام پیامی دادند و فرمودند: نگذارید پیش کسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم های زندگی فراموش شوند. وقتی شهدا را فراموش نکنیم شهدا هم ما را فراموش نمی کنند وحتی جاهایی که  کم بیاوریم و به بن بست برسیم کمکمان می کنند و راه را برایمان باز می کنند. برای اینکه شهدا می دانند ما به آنها معتقدیم و با آنها رابطه داریم و این رابطه دو طرفه است. 
از خصوصیات دیگر حاج منصوراین است که ایشان استاد های خوبی داشته است و آدم های متقی خوبی بالای سر ایشان بودند مثل مرحوم آقا سید علی میرهادی که خیلی متدین بود و بنده ایشان را ندیده بودم؛ مرحوم شیخ محمود نجفی که من پسر ایشان را دیده بودم. مسئله ی مهمی که درباره حاج منصور وجود دارد و در نفس حق ایشان اثر گذار بوده ، شب زنده داری و اهل سحربودن این نوکر اهل بیت است. جلسه های کمیلی که حاجی در سید الکریم دارد بیش از چهل سال است که دایر است. نه چهار هفته، نه چهار ماه، نه چهل هفته و نه چهار سال؛ بلکه چهل سال؛ که شب های جمعه و سحر شب جمعه تا نماز صبح جمعه دعای کمیل و مناجات و گریه برقرار است. این موارد خیلی مهم است و در سالم نگه داشتن اثر بالایی می گذارد.  
اگر این چند خصوصیت با خواننده ها و مداحان باشد انشاءالهد عاقبت بخیری شان تضمین است  از مواردی هم که در من کمتر است و در دیگران بیشتر؛ اخلاص است که ما به مقوله مداحی باید به عنوان یک وظیفه نگاه کنیم، و نه اینکه بگوییم ما هنرمندیم. هنر و هنرمندی تحت الشعاع است، اصل این کار یک وظیفه است همانطور که بندگی وظیفه شماست. مداحی و ذاکری اهل بیت وظیفه ای است که ما باید آن را انجام دهیم این یک واجب کفایی است که یک عده ای این کار را انجام می دهند، از گردن بقیه افراد ساقط است اما اگر کسی انجام نداد همه باید مداحی کنند. اگر به این موضوع به حکم یک وظیفه نگاه کنیم باعث می شود که خیلی از سختی ها برای ما ساده شود، خیلی از مشکلات برای ما حل خواهد شد و توقعات مان پایین می آید. غیر از حکم وظیفه، هرحکمی پیدا کند،  مشکلاتی بوجود می آید لذا یکی از علل موفقیت های حاجی همین است که به مقوله مداحی به حکم وظیفه نگاه می کنند. بساط شب های ماه رمضان در مسجد ارک یک وظیفه است، بساط محرم یک وظیفه است و ما هم انشااله.  در حال انجام همین کار هستیم و همین رویه را پیش می گیریم. شما که در حال گرفتن مصاحبه هستید اگر وظیفه ی خود را انجام داده باشید در حال انجام عبادت هم هستید ولی اگر الان با من و چند روز بعد با فلان ترانه خوان مصاحبه کنید این یک وظیفه برای شما نیست بلکه این کار شغل شماست.
 
 حاج حسین سازور بیشتر استاد است یا بیشتر شاگرد؟
همیشه شاگرد بوده و است و انشاالهس خواهد بود. چون ما در دستگاه اهل بیت اصلا استاد نداریم. دستگاه اهل بیت یک استاد دارد و زیر دست آن استاد همه کار می کنند، یک ارباب دارد و همه هم غلام هستند منتها این غلامان رتبه بندی می شوند غلام جوان داریم و غلام مسن داریم و در آخر هم پیر غلام است. منظور از استاد و ارباب، اهل بیت هستند. از دیدگاه بنده وقتی به کسی استاد اطلاق می شود که آن فرد کاری را تمام کرده است لذا شما از خود حاج منصور و همه افراد مداحی که سن و سال دارند، بپرسید که دارای چه منصبی هستند یک نفر از آنها خود را استاد نمی داند و همه خود را نوکر و غلام اهل بیت(ع) می دانند. در دستگاه امام حسین (ع) استاد به کسی اطلاق می شود که کاری را تمام کرده و فارغ التحصیل رشته ای شده است. اما مداحی فارغ التحصیلی ندارد و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که به آخر مداحی رسیده است.
 
اصولا شاگردی کردن و یادگیری را برای یک مداح اهل بیت تا چه حد ضروری می دانید؟
پیامبر فرمودند:" اطلبوا العلم من المهد إلى اللحد " دانش را از تولد تا وقت مرگ  فرا بگیرید. معنای این جمله این نیست که تا وقت مردن چون درس یاد می گیریم پس همه ی درس را یادگرفتیم و همچنین به این معنا  نیست که از وقتی زنده هستیم تا یک مقطعی باید شاگردی کنیم. پیامبر فرمود شما از چشم باز کردن به این دنیا علم فرا بگیرید تا وقتی که می خواهید از این دنیا بروید، تا جایی که ظرفیت دارید علم فرا گیرید. در دستگاه سید الشهدا امتیاز به سنوات نیست بلکه به تقوا است، امتیاز به مطلوب اهل بیت شدن است هر کس بیشتر مطلوب اهل بیت شد دارای امتیاز بیشتری هم است. اگر کسی یک ساله از اخلاص و تقوا و پاکی به اهل بیت نزدیک شده باشد شاید نگاهی که اهل بیت به او دارند به یک فرد پنجاه ساله نداشته باشند.
 
با توجه به این که این شماره مربوط به رمضان است، در خصوص شکل گیری مراسم نیمه شب مسجد ارک در این ماه بفرمایید. تا زمانی که من یادم می آید حاج حسن سازور پای ثابت این برنامه بوده اند ؟
سابقه مسجد ارک در مناجات های ماه رمضان خیلی سال است. یادم می آید که سال1365 در جنگ بخشی به نام جنگ شهرها باز شد. صدام همه ی شهرها را موشک می زد. در آن سال جلسات نیمه شب حاج منصور در مسجد پاچنار برگزار می شد در خیابان خیام . آن زمان من دو تا مجلس مناجات در تهران دیدم و همه مردم به پابوس امام رضا رفته بودند تا از تیررس موشک ها در امان باشند!! بیشتر مسجدها تعطیل شده بود و در وضع آن سال حتی خیلی ها به طویله های جاده ها پناه برده بودند ولی به مسجد خدا پناه نیاوردند! یعنی به خارج از شهر می رفتند شبی سی هزار تومان طویله اجاره می کردند که در امان باشند اما به مسجد خدا نمی آمدند تا مناجات کنند. فقط دو تا سه سال این جلسات در مسجد پاچنار برگزار شد و بعد از آن به خاطر کمبود جا این جلسات در مسجد ارگ برگزار می شود. 
نوعا کسانی که با مناجات انس دارند مشتری این شب ها هستند که این شب ها تاثیر خیلی خوبی دارد و اگر به جنبه عبادت اجتماعی به این موضوع نگاه کنیم یک حسنی برای تهران است جلسات مناجات سحرها چه در ایام ماه رمضان و چه در روزهای دیگه مثل شب های جمعه ، شب عرفه، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و.... که سحرهای این مناسبت ها با ارزش و خیلی موثر است واقعا برای شهر ما حسن است. یک وقتی در شهر تهران از سر شب تا اذان صبح شب زنده دار ها؛ کاباره دارها بودند گاهی الوات و اراذل و اوباش در یک شب پنج تا کاباره می رفتند!  امام خمینی این برنامه ها را برگرداند امام مردم را از صف کاباره درآورد و آنها را در صف مردن برای خدا جا داد مردم صف کشیدند که به جبهه بروند. امام شب زنده داری های مردم دوران طاغوت که در کاباره بود را تبدیل به شب زنده داری در مساجد کرد. به خاطر این شب زنده داری ها بسیاری از بلاها و گرفتاری ها از ما دور شده است. جلوه این مراسم در ماه رمضان و مسجد ارک است. این ها همه به حکم وظیفه است. وقتی شما به حکم وظیفه کاری را انجام می دهی کل شهر از آن فیض می برند. " از یک خروش دعای شب زنده دارها   حاجت روا شوند هزاران هزارها " چقدر ما باید گرفتار بلاهای دنیایی می شدیم که به واسطه همین مناجان و شب زنده داری ها از آن رهایی یافتیم. البته این ها به ما ارث رسیده است. یادم می آید یکی از رفقایمان که البته سن وسال زیادی هم دارد به نام حاج حسن آقای ناصحی که فکر می کنم الان حدود شصت هفتاد سالشان باشد. پدر ایشان مرحوم حاج مومن، شصت سال شب های جمعه سید الکریم کمیل می خوانده است. شصت سال خیلی زیاد است. این ها را نمی آیند برای مردم، روحانیون و دیگران بزرگ نمایی کنند. ما الان مدام می گوییم مساجد را برایشان برنامه ریزی کنید که از ساعت حدود 9 الی 10 صبح تا یکی دو ساعت بعد از نماز شب باز باشند. متاسفانه مساجد ما بیست دقیقه ای شده اند! قبل از نماز باز می کنند و بلا فاصله پس از نماز می بندند. حالا اگر کسی بخواهد بیشتر تعقیبات بخواند خادم مسجد او را بیرون می کند. ما شا الله برخی شان آنقدر هم خوش اخلاقند که با پنجاه کیلو عسل هم نمی شود خوردشان!! جالب آنجاست که پیش نمازهای ما هم تحت تاثیر همین خادم ها هستند. البته هستند پیش نمازهایی که قبل از نماز می آیند و برنامه های فرهنگی و مذهبی زیادی هم دارند که متاسفانه تعداد آنها بسیار بسیار کم است. شما در همین تهران ببینید چند تا مسجد برای نماز صبح باز است؟ در چند مسجد پیش نماز آن هنگام نماز ظهر در مسجد است؟
همه مساجد ما باید اهل شب زنده داری باشند. مساجد، سنگر دین ما است امام جماعت مسجد پیش قراول این سنگر است یعنی باید همیشه بیدار باشد. ما مسجدی می خواهیم که سنگر باشد و اگر دشمن حمله کرد ما بتوانیم در سنگر مسجد جوابش را بدهیم چه طور الان هیئت ها سنگر است هیئت ها در صف اول دفع فتنه بودند ولی در مساجد بسته بود و فقط 20دقیقه برای نماز باز بود و بعد از آن در مساجد بسته می شد. تهران از شرق و غرب وسعت پیدا کرد ولی شب زنده داری هایش وسعت پیدا نکرد، چرا در هر منطقه نباید سه- چهار مسجد اسمی و به نام  داشته باشیم که شب زنده دار باشند تا برای ما دفع بلا کنند در اینجا است که باید هر کسی وظیفه خودش را تشخیص دهد الان حاج منصور به وظیفه عمل می کند بعد از جنگ که نوسازی معنوی حزب الهی درست شد شب های جمعه دعای کمیل وارد تهران شد که یک بخشی از آن را حاج آقا می خواندند و بقیه را مداحان دیگر تشریف می آوردند و بعد از آن زمان خواندن دعای کمیل همه گیر شد. چند سال است که من به آقایون تذکر دادم که  شب اول ربیع در مساجد را باز کنند و یک پلاکارد بزنند که حلول ماه ربیع را تبریک بگویند و دستور نماز شب اول ماه را بیان کنند. در این زمان حتی خیلی از کسانی که بی نماز هستند هم نماز می خوانند آنهایی هم که اهل مسجد نیستند می دانند که وقتی گرفتار شدند باید کجا بروند. روحانی مسجد باید در چنین شبی به خاطر خدا  در مسجد باشد تا مردم مراجعه کنند و سوالاتشان را بپرسند که همین باعث جذب بیشتر مردم به مساجد می شود. چه طور وقتی در هیئت ها یک خط شعر غلط خوانده می شود همه موضع می گیرند ولی کسی برای این کارها موضع نمی گیرد! کسی بیلان کار از مساجد نمی خواهد ولی من به شما بیلان کار می دهم مرکز امور مساجد بودجه دارند اما چند تا از امامان جماعت ما در مسجد خودشان وضو می گیرند؟ خیلی از مساجد ما سرویس بهداشتی تمیز ندارند.
ما با مسجد بیگانه نیستیم بلکه خود ما در همین مساجد تربیت شدیم. اگر کار با وظیفه انجام شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد  الان که نزدیک ماه رمضان است شما در همین نشریه با خط درشت اعلام کنید که: آقایون امام جماعت بزرگوار که در دلسوزی شما برای اسلام هیچ شکی نیست، بیایید در ماه مبارک رمضان  برای این که جلوی فتنه فرهنگی دشمنان را بگیرید به مساجد بروید سفره افطار پهن کنید. یک آمار ساده می دهم که اگر در هر مسجدی یک سفره پهن کنند و دویست نفر پای سفره بنشینند در طول ماه مبارک رمضان مبلغ ناچیزی می شود.  آیا امام جماعت یک مسجد نمی تواند در یک ماه چند میلیون جمع کند؟ این کار باعث دفع بی دینی و بلا می شود.این لقمه حلال است که وارد زندگی مردم می شود و لقمه حرام فرار می کند باید این کار به عنوان وظیفه انجام شود. اگر دوهزار روحانی قدر و عامل به وظیفه، فقط در مساجد تهران این کار را انجام دهند تاثیر زیادی در جامعه می گذارد. هر مسجد به حدود 200 نفر در طول سی شب ماه رمضان افطار بدهد چیزی در حدود 6000 نفر در هر مسجد از لقمه حلال بهره می برند. چند تا مسجد در تهران داریم؟ دو هزارتا؟ یعنی در کل ماه رمضان می توان گفت دوازده میلیون نفر افطاری در مساجد می خورند.
 سازمان تبلیغات و امور مساجد که مدام آمار می دهید، این اعداد و ارقام را هم اطلاع رسانی کنید. 
اگر به وظیفه خودمان عمل کنیم خیلی از کارها درست می شود الان روحانیونی داریم که در قم منبر دارند و بعد به تهران هم که می آیند چند تا منبر می روند و بعد از این دوباره به قم می روند که اینها در حال انجام وظیفه هستند.
این که گفتم همه باید هزینه بدهند مختص یک قشر و دو قشر نیست هر کس سر تسلیم برای اسلام پایین آورده است باید هزینه ی دین دهد. یک مملکت و یک نظام و یک حکومت به ارتش حکومت حدود سی سال حقوق می دهد برای یک روز مبادا که دشمن حمله کرد این ارتش از مملکت دفاع کنند. ما که از سفره جمهوری اسلامی فیض می بریم ما که الان از جیب امام زمان خرج می کنیم ما که از برکت خون شهدا معنویت پیدا کردیم چرا وقتی به حکومت حجت بن الحسن تعرض شد وقتی در فتنه 88به نظام تعرض شد چرا خیلی ها نیامدند. کسی هست که سی سال در کشور درس می دهد و سخنرانی می کند ولی در یکی از سخنرانی هایش در آن ایام در مورد فتنه سخنی نگفته است. ده ماه، هشت ماه، شش ماه بعد از فتنه وقتی فهمیدند فتنه ای ها به درک رفته اند و تیرشان به سنگ خورده است و پرچم آقا بالا رفته است، همه آمدند سر سفره نشستند. ما باید از اسلام به جایش دفاع کنیم اگر دفاع ما بی موقع باشد اصلا اثری ندارد. آنهایی که الان ادعای انقلابی گری و ولایتی بودن را دارند باید به جا از ولایت فقیه و نظام دفاع کنند. نوکران امام حسین باید به جا دفاع کنند. وقتی که همه ی آب ها از آسیاب افتاد دیگر موضع گیری فایده ندارد همه آنهایی که تریبون تبلیغات دستشان بود چه رسمی مثل سازمان تبلیغات و مثل امور مساجد و...و چه غیر رسمی یعنی همه خطبا وهمه نوکران امام حسین و همه امام جماعت های مساجد و همه کارشناسان مذهبی تلویزیون. همه اینها اگر بعد از فتنه، کفن پوش به خیابان می آمدند آیا باز فتنه گران می توانستند اینقدر به این نظام خسارت وارد کنند؟ ده سال دیگر معلوم می شود که خسارت اینها چه قدر بوده است. اینهایی که نیامدند باید قیامت جواب بدهند جواب امام خمینی جواب شهدا جواب قرآن را باید بدهند تفسیر قرآن همه اش قیام است و همه اش در برابر کفر ایستادن است امام هم مفسر قرآن بود پس چرا تفسیر ایشان با خیلی ها متفاوت است؟ اینکه این فشار ها بر چند مداح من جمله حاج منصور است برای این است که ادبیات مداحی باید با روز جلو برود و نباید از اینکه هزینه شوند بترسند.      
 
الان جوانان زیادی هستند که علاقه مندند وارد عرصه نوکری اهل بیت شوند. شما به عنوان یک بزرگتر چه توصیه ها و پیشنهاد هایی به آنها دارید؟
 اگر من باشم به جوانان می گویم که نیایند چون این کار خیلی دردسر دارد باید ببینیم کسانی که می خواهند وارد این عرصه شوند انگیزه شان از آمدن چیست؟ شهرت، پول، خوب خواندن؟ همه اینها دردسر است. این افراد برای معروف شدن می خواهند وارد این عرصه شوند. این کار خیلی سخت است باید اول خودشان را بسازند، زور این کار را پیدا کنند بعدا این بار را ببرند. اگر کسی زورش را پیدا نکند و وارد این کار شود دنبال بار سبک می گردد یعنی هیچ جا وارد نمی شود و فقط روضه می خواند؛ کار سنگین یعنی نوکر امام حسین هر کجا دعوا برای دین بود  باید حاضر باشد و هر کجا کمک به مستضعفین و مردم بود باید حاضرباشد باید از موقعیت خودش برای رفع گرفتاری مردم استفاده کند و از زندگی و زن و بچه ی خود بزند. اگر این فرد می خواهد نیرو برای اسلام باشد باید هزینه بدهد و همه این سختی ها را بکشد منظور از هزینه امور مادی نیست منظور همان هزینه ای است که امام حسین(ع) پرداخت، همان هزینه ای که حضرت فاطمه و امیر المومنین(ع) پرداخت کردند. امیرالمومنین 25سال خانه نشین شد و هزینه داد، همان هزینه ایی که حضرت زهرا داد باید شما هم بدهید. مگر حضرت زهرا را تکذیب نکردند و تهمت دروغگویی به ایشان نزدند؟ صدیقه طاهره ای که خدا برای او صفت گذاشته بود.
 باید هزینه پرداخت شود نه اینکه هزینه را بر دوش اسلام بگذاریم. باید آبرویمان را هزینه کنیم زمان دوم خرداد خیلی به ما فحش دادند که این موضوع نباید در کار ما خللی ایجاد کند و باید به کارمان ادامه دهیم، در جریان فتنه خیلی به ما فحش دادند و ما کارمان را کردیم. الان بعد از فتنه است که همه موج سوار شدند و سر سفره نشستند آن روزی که در تهران به همه و به آقا و به امام جسارت کردند خیلی ها که الان تریبون دستشان است، کجا بودند که جواب بدهند. آنهایی که سی سال است از تریبون صدا و سیما استفاده می کنند چرا برای جواب نیامدند اما ما هم جواب دادیم. هم کتک خوردیم و هم فحش شنیدیم. بقیه کجا بودند باید در این راه آبرو هزینه شود امام حسین(ع) برای دین خدا آبرو هزینه کرد امیر المومنین(ع) و پیغمبر(ص)  آبرو دادند. آیا حاضریم آبرو خرج کنیم یا نه؟ 
 
در باب آموزش مداحی شما سابقه طولانی و درخشانی دارید. اخیرا هم کلاس های جدید "ذاکرین حسین جان" در حال برگزاری است. در این زمینه بفرمائید. چه اهداف و افقی را دنبال می کنید؟
ما در کارمان و وظیفه ای که انجام می دهیم به این قائلیم که باید آموزش دهیم.
این سنت حسنه از گذشتگان به ما رسیده ما هم باید از حال به آینده منتقل کنیم. وظیفه مهمی که نوکران امام حسین دارند حفظ آبرویی است که امام حسین به آنها داده است و صدا و نفوذ کلامی که امام حسین به ما داده است، حفظ شود. وظیفه دیگر انتقال معارف است. این انتقال باعث شد که این کلاس ها شکل بگیرد تا معارف منتقل شود. در این کلاس ها هدف نوکری امام حسین باید منتقل شود. شهدا هدف شان را به ما منتقل کردند ما هم باید به نسل های بعدی منتقل کنیم. شهدا قیامی که تجلی گر آن بودند را به ما منتقل کردند ما هم باید این قیام را منتقل کنیم. خواننده امام حسین باید اهل قیام باشد خواندنش باید قیام درست کند برای اینکه امام حسین (ع)  اهل قیام بوده است. از کسی که در خانه استخاره کند وفقط روضه خانگی و زیر زمینی داشته باشد هیچ چیز حاصل نمی شود. در کلاس هایی که برگزار می شود این اهداف هم منتقل می شود که خواننده اهل بیت پای کار دین، انقلاب، ولی فقیه و شهدا باشد. ما موظفیم علمی که شهدا در مملکت برافراشته اند، را حفظ کنیم. اگر علم شهادت ، علم ولایت وعلم دین در مملکت ما بخوابد، در آن صورت برای چه کسی روضه بخوانیم؟ آن وقت در کاباره ها باید روضه خواند. این قیام ها برای نفس بزرگان و پاکان بوده برای همین امام فرمود که همه باید روضه بخوانند خود امام اهل روضه و اهل گریه و اهل شب زنده داری و اهل قیام بود امام این رفتار را از استادش مرحوم شاه آبادی بزرگ، مرحوم قاضی و مرحوم ملکی تبریزی یاد گرفت اینها اهل قیام بودند ما باید این هدف را منتقل کنیم. خواننده ی امام حسین باید در بطن جامعه باشد جامعه ما اسلامی است. امام خمینی فرمودند: تمام اسلام سیاسی است. همچنین امام فرمود: مداحان ظلم های یزید و یزیدیان را بیان کنند. ما باید بگوییم که آمریکا می خواهد در این مملکت چه جنایتی کند و یا چه جنایتی کرده است. شعر ها و روضه هایمان باید این طوری باشد و مستمعین را باید اینگونه بار آورند. کاش این موارد در تصویری می گنجید تا در صدا و سیما پخش می شد. امام در همه ابعاد جامعه قیام داشته است امام فقط علیه شاه قیام نکرد بلکه علیه تحجر، پول دارها، مفسدان، دنیا دارها ، گوشه نشین ها  قیام کرد. این قیام در همه ابعادش باید منتقل شود. در هیئت وقتی روضه تمام می شود همه برای سینه بلند می شوند یعنی قیام می کنند همه ی دستگاه سیدالشهدا همین طور است. این کلاس ها با این اهداف و با این شکل برگزار می شود وگرنه روضه ای که از آن بوی قیام نیاید به هیچ دردی نمی خورد. اگر با اسلام نتوان به دهان آمریکا زد باعث می شود که عربستان سردم دارش شود، اردن خودش را اسلام بداند. در داخل کشور هم همین طور، که برخی می گویند سیاست را به ما واگذار کنید و شما روضه بخوانید در صورتی که چنین حرفی درست نیست.
 
رابطه مداحان و آقا یک رابطه پدر و پسری یا به عبارتی مراد و مریدی است. یک مداح چه بکند که دل مراد و پدر خودش را شاد کند و چه نباید؟
ما باید به آنچه که آقا تبیین می کنند، عمل کنیم و آن چیزی را که آقا نهی می کنند نباید انجام دهیم. مثلا آقا قمه زنی را نهی کرده اند وحکم ولی فقیه حکم شرع است که این حکم بر سایر مراجع هم جاری است و باید ما این حکم را بپذیریم. در بخش هایی هم اشرافیت ایشان بیشتر است و اشرافیت ما کمتر. چرا در اسلام تعبد آمده است؟ باید تعبدا حرف آقا را قبول کرد. در قشر مداحان، آنقدر که دیگران برای آقا دردسر درست کردند این قشر دردسر درست نکرده است. آقا از دیدن مداحان بسیار مسرور می شوند یک علتش این است که ما مداحان برای نظام جمهوری اسلامی بار برمی داریم. باید توجه داشته باشیم که این باری که برمی داریم تقویت نظام باشد. اگر آقا تشری به ما می زند همان قصه پدر و فرزندی است. یک بار من خدمت آقا روضه خواندم و ایشان به یکی از آقایون پیغام دادند که به من بگویند در یک بخش از روضه ای که خواندم این جمله را نگویم. 
 از مزیت هایی که ما به خدمت آقا می رسیم این است که ایشان ایرادات ما را می گیرند. نگاه ایشان به این قشر نگاه پدرانه است و خود آقا از نظر تخصصی هم در این کار صاحب نظر هستند هم در بحث شعر، هم در بحث دستگاه های صوت، هم در بحث تاریخ و مقتل و انطباق  همه اینها با شرایط دوران اهل بیت؛ یعنی چیزی که ما به آن اعتقاد داریم و باید این انطباق حفظ شود برای اینکه عبرت ها از این انطباق ها بدست می آید وقتی ما شرایط را با زمان امیرالمومنین تطبیق دادیم از این موضوع عبرت بدست می آید زمان امیرالمومنین کوتاهی کردند که آن بلا به سر اسلام آمد و ما باید ازآن عبرت و واقعه استفاده کنیم.بخش دیگری از این کارها بخش برداشت ها است مثل استخراج از فقه، روضه هم همین طور است که بخشی از آن استخراجی است.
 
شما چند تا فرزند دارید؟
دو تا فرزند دارم.
 
پسر هم دارید؟ 
بله
 
مداحی هم می کند؟
 نه به آن شکل، جسته گریخته یک چیزهایی می خواند.
 
بهترین و مهم ترین توصیه ایی که به پسرتان می کنید چیست؟
 این است که خودش را خرج دین کند. خرج دین شدن فقط در مداحی نیست الان دانشمندان هسته ای ما دارند خرج دین می شوند و  دارند هزینه پرداخت می کنند. خواننده ها، بزرگان، گوینده ها، مستمعین همه باید خرج دین خدا شوند.
 
در کنار همه تاثیرات مثبت هیئات مذهبی که جناب عالی هم در صحبت هایتان اشاره کردید چه خطرات و آفاتی مجالس ما را تهدید می کند؟
اگر منظورتان این است که چه خطراتی دستگاه امام حسین را تهدید می کند، تعبیر شما باید تصحیح شود. خطرات ما را تهدید می کند نه دستگاه امام حسین. اشخاص در معرض خطرات هستند دستگاه سید الشهدا به خودی خودش حفظ شده است. نشانه آن هم این است که هزارو چهارصد سال است که ما بودیم و نبودیم این دستگاه حفظ شده است. این روضه بوده است و تا قیامت هم خواهد ماند. کسانی که ادعا می کنند نگران دستگاه امام حسین هستند اشتباه می کنند بلکه ما باید نگران خودمان باشیم. متولی دستگاه امام حسین خداوند متعال است و این موضوع ریشه قرآنی دارد. خدا نمی گذارد این دستگاه به انحراف برود ممکن است اشخاص در خطر قرار گیرند. هر کس به صدق وارد دستگاه امام حسین شد در دنیا و آخرت قدمش به صدق خواهد بود. هر کس به غیر از صدق وارد شود هلاک می شود که این اراده خدا است و دستگاه امام حسین سرجایش است. بعضی از هیئت ها در تهران صد سال است که قدمت دارند دو نسل سه نسل به این هیئت ها آمده و رفته است. یک نفر هم با کلک به دستگاه امام حسین، به عنوان نوحه خوان آمده بود و بعد سر از آوازه خوانی درآورد آِیا با این کار در دستگاه امام حسین خللی ایجاد شد؟ خیر، بلکه آن فرد به بی راهه کشیده شد. از طرفی باید حواسمون جمع باشد تا آدم های بد در هیئت ها نفوذ نکنند کسی که قصد منحرف کردن مستمع و گریه کن امام حسین را داشته باشد. گرچه خود دستگاه سید الشهدا حافظ و ضربه ناپذیراست. چه قدرتی می خواهد فوق قدرت خدا پیدا شود؟ اگر خدا بخواهد حافظ چیزی باشد مگر کسی توانایی ضربه به آن را دارد؟ این خطرات متوجه آدم ها است، اگر منظورتان این است که چه خطراتی مداحان را تهدید می کند، می توان آفت هایی مثل بیکاری، تجرد، شغل نامناسب، اعتیاد، رفیق ناباب، همه جا رفتن و همه چیز خواندن، پول دار بودن، رذایل اخلاقی مثل تکبر، شهرت طلبی، پاکت گرایی را نام برد. پاکت گرایی یعنی اینکه خدایی نکرده تمام هم و غم خواننده ای این باشد که  فقط پول بگیرد که این آفت است یعنی امام حسین را به هر قیمتی بفروشد اصلا مگر می توان روی روضه قیمت گذاشت؟ مثلا اگرجایی خوب روضه بخوانیم و به ما صد میلیون بدهند، آیا حق یک روضه صد میلیون است؟ چرا ارزان فروشی می کنید؟چرا جنس گوهر نایابی که خدا به ما داده است را مفت می دهیم و با پول معاوضه می کنیم؟ این یک بخشی از آفات است که متوجه خود ما است و البته دستگاه امام حسین سر جایش است.
 
راجع به این بحث هایی که اخیرا درباره شکایت از 2 مداح بزرگ کشور که توسط دولت صورت گرفته است بفرمائید.
ممکن است یک بخشی از جامعه ما  به این چیزها خیلی حساس باشند که همین طور هم است یعنی وقتی ببینند که خواننده امام حسین سال ها درشهرشان نفس زده است که مردم او را می شناسند و تغییری در او ندیده اند شخصیتی مثل حاج آقا منصور در این سی و دو سال انقلاب در مقاطع مختلف اعلام نظر کرده است و موضع گرفته است این موضعی که حاج آقا در دولت فعلی گرفته است یکی از بخش ها است. یک بخشی از مردم جامعه ما به این چیزها حساس هستند و می بینند که این موضع گیری ها هیچ انگیزه دنیایی و مادی نداشته است. اگر به فرض حاج آقا منصور برای دنیا می خواست همچین موضعی بگیرد آن وقت باید خانه ی ایشان از نازی آباد به چند محله بالاتر می رفت و بزرگتر هم می شد. مردم همه این تغییرات را متوجه می شوند و تبعا آنهایی هم که در مقابل این ها ایستاده اند را می بینند. بعضی اوقات موضع گیری ها و ایستادن ها در برابر انحرافات و ایستادن ها در برابر کفر هزینه پول دارد که ما پرداخت می کنیم یا هزینه آن جان دادن و زخمی شدن است، جان می دهیم و زخمی می شویم یا هزینه آن دادن آبرویمان است، آبرویمان را می دهیم  یک وقتی هم هزینه زندان است، زندان می رویم. 
آیا حقانیت آن آقایی که مقابل حاج منصور و حاج سعید ایستاده است، اثبات می شود؟ این نیست بلکه شما باید چیز دیگری را درست کنید. روزی امام سخنی زیبا بیان کرد. وقتی رادیو های بیگانه اعلام کردند که حال رهبر ایران بد است. ایشان فرمود اگر حال ما هم بد شود چیزی عوض نمی شود. الان که امام از دنیا رفت  خسارت های زیادی به ما وارد شده است وقتی خدا دید که این خسارت در راه اسلام است چه طور این مسئله را جبران کرد و آقا را سرجایشان گذاشت. در زمان دوم خرداد بود که یک ماه در روزنامه ها علیه ما می نوشتند و اسم و آدرس هیئت و عکس و همه چیز را در روزنامه می زدند در جامعه جواب سلام ما را نمی دادند و ما را تروریست می نامیدند. حالا چی شده است؟ گذر زمان همه چیز را مشخص کرد الان که من با شما صحبت می کنم روز شهادت آیت الهد بهشتی است در آن زمان وضعی شده بود که خوب ها هم به آقای بهشتی فحش می دادند آقای بهشتی باید تسلیم می شد؟ ایشان باید هزینه می کرد و هزینه آن هم شهادتش بود وقتی شهید شد و این هزینه پرداخت شد امام فرمود ملت یک وقتی بیدار شدند که بهشتی در کار نبود. حاج منصور و سعید آقا و دیگر نوکران امام حسین اگر برای دین خدا حرف زدند هیچ خدشه ای هم برای آنها نیست و هزینه اش را هم می دهند. آخر کار این است که آنها محکوم شدند وحتی زندان هم رفتند مگر علم این کار می خوابد؟ خیر کسانی صریح تر و صریح الهجه تر از آنها می آیند و این کار را انجام می دهند. مردم مذهبی و متدین نسبت به این وقایع حساس هستند و پیگیری می کنند . مطمئن باشید که این جریان مطرود مردم می شود، مطرود حزب الهو خواهند شد یعنی این جریان به خودی خود خیر است که این خیر را بعدا می بینید. 
 
به غیر از حاج منصور کدام پیرغلام بیشترین اثر را بر حاج حسین سازور در مسیر پختگی نوکری اهل بیت داشته است؟
 همه آنهایی که در دستگاه امام حسین به کسوت پیر غلامی در آمده اند خوب هستند. دستگاه امام حسین برعکس همه جا است شما هر کجا که بخواهید شروع به کار کنید باید از صفر شروع کنید و بالا بیایید در همه زمینه ها علمی، کاسبی و.... . ولی دستگاه امام حسین اینگونه نیست بلکه برعکس است تا وارد این زمینه شوید شما را به اوج می برند و هر چه بگذرد شما را پایین می آورند منظور از پایین آوردن تنزل مادی نیست این کار آنقدر تکرار خواهد شد تا اینکه از این فرد می پرسند که در دستگاه امام حسین چه کاره است و او خود را پیر غلام معرفی می کند یعنی در غلامی پیر شده است!
 
لطفا اولین لغت یا جمله ای را که پس از شنیدن این کلمات به ذهنتان می رسد بفرمائید.
-علم: نشانه دین
-حاج محمود کریمی: رفیق خوبم
-روضه: همه زندگی ما
-پنجره فولاد: استارت روضه امام رضا
-منبر: عروج روضه خوان
-حاج منصور ارضی: عشق
-آقا: نوکرشیم
-هروله: بهترین آهنگ 
-کربلا: قبله حقیقی
-سعید حدادیان : نوکری که خوب کارش را انجام می دهد
-هیئت رزمندگان: ما راهم دعا کنند.
-سید حسن نصرالهه: یک مرد جنگی بهتر ازصدهزار
  -موج الحسین: محل تجمع همه موجی های امام حسین
-نشریه هیئت: تا به حال ندیدم
 
کلام آخر و حرف دل.
ان شااله که خدا عاقبت هایمان را به خیر کند و ما را در این مسیر ثابت قدم نگه دارد خدا همه زندگی ما را هزینه امام حسین قرار دهد و خدا به شما خیر دهد.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: سه شنبه 17 مرداد 1391برچسب: :: برچسب‌ها: برچسب:جنابت وهابیت,بهائیت,آمریکای خبیث,انگلیس خبیث,مشرکین واقعی,اصلاح طلبان ,شیوخ مرتجع خلیج فارس,فتنه انگیزان,عطاالله مهاجرانی,محمدخاتمی,محمدرضا خاتمی,عربستان سعودی,شیوخ زنباره امارات متحده عربی,هنرمندان بی هویت و ضد دین,شیطان و شیطان پرستی,بی عدالتی,اختلاس,دست اندازی به بیت المال خوردن حق مردم,ظلم کردن,تروریسم جهانی,انگلیس خبیث,سیاسی,خبری,انتقادی,رسانه های ضدانقلاب,بی بی سی,العربیه,الجزیره,اصلاح طلبان,ضدانقلاب,رجوی,فمینیستها,شیرین عبادی,بی غیرتی, بدحجابی,ضد ولایت فقیه,ملی گراها,کمونیسته,ذلت اعراب,توهین به مقدسات, :: ادامه مطلب, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com