وبسایت روشنگری

وبسایت روشنگری

سال اقتصادی مقاومتی اقدام و عمل

آ

مریکا: درباره ایران حتی یک اینچ فاصله با اسرائیل نداریم
معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست کمیته یهودیان، روابط امنیتی اسرائیل و آمریکا را محکم‌تر از هر زمان دیگری دانست.
به گزارش صدای آمریکا تونی بلینکن با اشاره به گفتگوهای هسته‌ای با ایران، گفت «زمانی که پای هدف استراتژیکی، مانند بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای در میان است، حتی یک اینچ فاصله میان ایالات متحده و اسرائیل وجود ندارد.»
صدای آمریکا تصریح کرد: بلینکن با شرکت در نشست جهانی کمیته یهودیان آمریکایی کوشید به جامعه یهودیان در مورد حمایت آمریکا از اسرائیل، و نیز درباره موضع دولت باراک اوباما در مذاکرات اتمی با ایران اطمینان خاطر بدهد.
معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: در بیش از 65 سال که از تاسیس کشور اسرائیل می‌گذرد، چه در دوران جنگ یا بحران و چه در زمان آرامش، دولت‌های آمریکا استوار و بدون تزلزل به حمایت از اسرائیل ادامه داده‌اند، ولی هیچ دولت و رئیس‌جمهوری‌ آمریکا به اندازه پرزیدنت اوباما برای امنیت اسرائیل کار انجام نداده و همکاری دفاعی و استراتژیکی دو کشور نیز هیچگاه قوی‌تر از امروز نبوده است.
بلینکن در سخنرانی خود در مورد توافق احتمالی اتمی با ایران گفت «بگذارید امروز من از این فرصت برای صحبت در مورد نگرانی‌هایی که اینجا و آنجا مطرح است و بسیاری نیز داستان و افسانه است استفاده کنم. توافق اتمی با ایران که ما برای رسیدن به آن کار می‌کنیم افق پایانی ندارد.»
وی افزود «مقررات مختلف توافق، دوره‌های مختلف دارد و برخی، از جمله تعهد ایران به انجام همه تعهدات عدم گسترش اتمی و تولید نکردن بمب اتمی و علاوه بر آن، دسترسی عمیق و دقیق بازرسی پروتکلهای اضافی برای ابد ادامه  خواهد یافت.»
معاون وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا همچنان مانند روز نخست مذاکرات بر این باور است که توافق نکردن، بر توافق بد ارجحیت دارد.  ما طی مذاکرات فرصت‌های بسیاری برای انجام یک توافق بد داشتیم، ولی هرگز این کار را نکردیم و نخواهیم کرد.
همزمان روزنامه‌های صهیونیستی از سفر سرّی رئیس سازمان سیا به تل‌آویو و مذاکره با مقامات رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر دادند. ها‌آرتص فاش کرد که چند روز مانده به فرصت نهایی توافق بین‌المللی بر سر برنامه اتمی ایران، رئیس سازمان سیا برای گفتگو با مقامات اطلاعاتی، نظامی و سیاسی اسرائیل سفر مخفیانه‌ای به تل‌آویو انجام داده است. همزمان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار است فردا با همتای اسرائیلی‌اش و همچنین وزیر دفاع اسرائیل درباره ایران گفتگو کند. پرونده اتمی ایران و اقدامات جمهوری اسلامی در خاورمیانه دو موضوع اصلی این گفتگوها اعلام شده‌اند.
با این حال، نشریه «هاآرتص» به نقل از دو مقام اسرائیلی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود نوشته است که گفتگوهای جان برنان با مقامات تل‌آویو به مسئله توافق اتمی با ایران تا پیش از 30 ماه جاری ژوئن اختصاص داشته است.
رئیس سازمان سیا گفتگوهای مفصلی هم با «تامیر پاردو» رئیس موساد انجام داده است.
هاآرتص افزود: جان برنان همچنین گفتگوهایی با ژنرال «هرزل هالوی» رئیس سرویس‌های اطلاعات نظامی اسرائیل، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این کشور و «یوسی کوهن» مشاور امور امنیت ملی دولت اسرائیل، انجام داده است.
همزمان شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالیانه هرتزلیا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «جایگزین دیگری وجود ندارد. جنگ یعنی خون‌ریزی، بدبختی و خرابی. در چنین جنگی علاوه بر ایران، حزب‌الله نیز مداخله می‌کند. رئیس‌جمهور اوباما تنها نیست. وی یک ائتلاف با خود دارد. شرکایی دارد. روسیه و چین  هستند، این شرکا بسیار مهمتر از هر سانتریفیوژی هستند. بدون آنها، هیچ تحریمی ممکن نبود.»

واشنگتن‌پست: چرخش قدرت به سمت ایران است
یک روزنامه آمریکایی با نگرانی نوشت با وجود هزینه 25 میلیارد دلاری آمریکا، این ایران است که نفوذش در عراق رو به گسترش است.
واشنگتن پست با اشاره به بسیج نیروهای مردمی برای مقابله با فتنه داعش نوشت: پرچم‌های زرد و سبزی که در تمام مسیر و بر فراز بام‌ها افراشته شده است، تردیدی به جا نمی‌گذارد که چه گروهی رهبری این جنگ را برعهده دارد. گردان‌های حزب‌الله؛ یک گروه شیعه که نقش اصلی را در آزادسازی این مناطق ایفا کرده است. نیروهای مرتبط با ایران در صف اول جنگ در مناطق دیگر بودند اما در این ماه با سقوط رمادی مرکز استان الانبار، نیروهای نزدیک به ایران مواضع بالاتری را اتخاذ کرده‌اند. این نیروها شامل گروه‌های مختلف از جمله نیروهای حزب‌الله می‌شود. تا همین اواخر، دولت عراق از اعزام واحدهای بسیج مردمی که ترکیبی از شبه نظامیان شیعه و داوطلبان مردمی که تابستان گذشته شکل گرفت، به استان الانبار خودداری می‌کرد. مقامات عراقی نگران بودند که اعزام آنها به میدان نبرد در منطقه‌ای که اکثریت جمعیت آن را سنی‌ها تشکیل می‌دهند ممکن است به افزایش درگیری‌های فرقه‌ای منجر شود اما زمانی که نیروهای عراقی در الرمادی شکست خوردند، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق واحدهای مردمی را به منطقه فراخواند و سیاستمداران محلی نیز خواستار کمک آنها شدند.
این روزنامه اضافه کرد:«اکنون نیروهای شیعه از جمله نیروهای سازمان بدر با اجرای عملیاتی،  از سمت شمال شرق به سوی شهر حرکت می‌کنند. از سوی دیگر حزب‌الله هم از سمت جنوب شرقی به طرف شهر حرکت می‌کنند.» در پایگاه ارتش عراق در حبانیه، حدود 20 مایلی شهر رمادی ژنرال قاسم المحمدی، فرمانده عملیات الانبار توضیح داد که ارتش عراق و شبه نظامیان شانه به شانه هم می‌جنگند.
زیدعلی سودانی، یکی از اعضای نیروهای حزب‌الله گفت: ما این منطقه را پنج روز پیش آزاد کردیم و اکنون ارتش برای حفظ آن به ما کمک می‌کند. نیروهای ارتش خیلی ضعیف‌تر از نیروهای مردمی هستند؛ اما ای کاش آنها نیز به قدرت نیروهای بسیج مردمی بودند.
گردان‌های حزب‌الله به زرادخانه راکت‌ها، سامانه‌های موشکی زمین به هوا و سلاح‌های سنگین خود می‌بالد. ابومصطفی، یکی از اعضای این گروه گفت: سال‌هاست که ما راکت‌های گراد و کاتیوشا در اختیار داریم اما ارتش، تازه به چنین سلاح‌هایی دسترسی پیدا می‌کند.
با وجودی که آمریکا تاکنون بیش از 25 میلیارد دلار خرج کرده تا نفوذ خود را در ارتش عراق بیشتر کند، اما همچنان چرخش قدرت به سمت ایران در جریان است.

معنی این سخن نسنجیده آن است که بیشتر فشار بیاورید!
اظهارات ناپخته رئیس جمهور در مراسم محیط زیست با تعجب و اعتراض مشاور سابق کروبی مواجه شد.
داریوش سجادی از همکاران نشریات اصلاح‌طلب نوشت: اظهارات آقای روحانی در مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست را می‌توان بینه‌ای در اثبات نحافت بُنیه سیاسی متوقع از یک سیاستمدار در طراز ریاست جمهور بشمار آورد. آن هم سیاستمداری که بیش از 30 سال عهده‌دار مسئولیت در بالاترین سطوح امنیتی کشور بوده و طبعاً از چنین فردی بصورت مضاعف توقع می‌رود تا با ظرائف سخندانی و سخنرانی سیاست ورزانه در طراز رئیس جمهوری که در بالاترین سطح مشغول سنگین‌ترین مذاکرات خارجی در پرونده اتمی است، مقید و ملتزم باشد؛ آن هم سیاستمداری که طی 2 سال گذشته بصورت «سمفونیک» و «رسیتال» بارها سلف خود را به قوت و شدت بابت ناتوانی در سخندانی و سخنرانی مورد شماتت قرار داده و می‌دهند.
وی می‌افزاید: آقای روحانی در آن مراسم در یک بی‌مبالاتی آشکار فرمودند «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمان‌شان زیاد نچرخد. تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند». آقای روحانی اگر دوزی از حذاقت را چاشنی بیانات خود می‌کرد در آن صورت قطعاً عنایت به این بداهت می‌یافتند که بازتاب چنین ادبیات و مواضع ناسنجیده و نامدبرانه آن هم از جانب رئیس دولت مسمی به «تدبیر و امید» نزد طرف غربی آنست که؛ خوب جائی را گرفته‌اید. ول نکنید و بیشتر فشار آورید که تحریم‌ها دارد جواب می‌دهد و طرف مقر آمده و اعتراف کرده در چنگال‌مان اسیر است و به استیصال رسیده!
سجادی نوشت: جناب آقای روحانی! حتی چنین استیصالی اگر واقعیت هم داشته باشد اخذ چنین ادبیات عجز و لابه‌ای در مصاف با دشمن حاکی از فقد ذکاوت و ضعف درایت است!

به نام جماران به کام کاسبان شایعه!
خبر روزنامه زنجیره‌ای شرق درباره عضویت صفار هرندی، فتاح و لنکرانی در حزب موسوم به یکتا تکذیب شد.
پرویز فتاح و حسین صفار هرندی که نام‌شان در گزارش به عنوان اعضای حزب «یکتا» آمده بود ضمن ارسال توضیحی برای روزنامه شرق، حضور خود را در این حزب تکذیب کردند.
در تکذیبیه پرویز فتاح آمده است: «رئیس کمیته امداد امام(ره) در قالب جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی، فارغ از هرگونه داوری ایجابی یا سلبی نسبت به رویکرد نویسنده محترم مقاله و ضمن احترام به همه عزیزان و مدیرانی که اسامی آنها در مقاله مذکور آمده است، به آگاهی می‌رساند آقای مهندس فتاح تاکنون هیچ گونه حضوری در جلسات مورد اشاره نداشته و به دلیل ضرورت پرهیز از ورود کمیته امداد امام(ره) به عرصه مسائل سیاسی،  جناحی و انتخاباتی و لزوم تمرکز همه جانبه برانجام مأموریت‌های واگذار شده از سوی رهبر معظم انقلاب به کمیته امداد، هیچ‌گونه قصدی برای حضور در گروه‌ها، احزاب و جریانات سیاسی را ندارد.»
همچنین محمد حسین صفار هرندی با تکذیب دروغ‌پردازی شرق تأکید کرد: بنده در تمام دوران عمرم هرگز عضو هیچ حزب و تشکیلات سیاسی نبودم و امروز هم عضویت در مجموعه‌ای با عنوان «جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» را قویاً تکذیب می‌کنم. اگرچه اکثر افراد نامبرده شده در این گزارش را که همکاران من در دولت نهم و یا عضو دولت دهم بوده‌اند با ویژگی کارآمدی و شایستگی‌های گوناگون می‌شناسم و به ایشان احترام می‌گذارم. به عنوان عضوی از خانواده مطبوعات و همکار حرفه‌ای اجازه می‌خواهم که تولید و انتشار این شایعه و ادعای بی‌اساس در آن روزنامه را گواهی بر صدق تیتر دیگر مندرج در همین شماره شرق تلقی کنم که نوشته شده: «عده‌ای با شایعه کاسبی می‌کنند.»
شرق در توجیه رفتار غیرحرفه‌ای خود - با منطق هدف، وسیله را توجیه می‌کند - مدعی شد مطلب مذکور را از سایت جماران گرفته است. در این میان معلوم نیست سایت راه‌اندازی شده به نام بیت حضرت امام(ره) چرا باید در کار شانتاژ و شایعه‌پردازی زنجیره‌ای‌ها شریک شود.
یادآور می‌شود کامران باقری لنکرانی نیز با تکذیب خبر شرق تصریح کرد در حزب یاد شده حضور ندارد و عضو جبهه پایداری است.


فتح‌الفتوح بزرگ همین بود؟!
ضعف دیپلماسی است که باعث شده طرف غربی خواستار بازجویی از دبیر شورای عالی امنیت ملی شود.
روزنامه وطن‌امروز در تحلیلی نوشت: یک سال و اندی از مذاکرات گذشته است، مذاکراتی که ابتدای راه آن، روحانی به مردم قول داد با حفظ حیثیت، عزت و اقتدار ملی، حقوق ایران را باز می‌ستاند و همه تحریم‌ها را لغو می‌کند. وقتی توافقنامه ژنو اتفاق افتاد، ظریف اعلام کرد بزودی همه تحریم‌ها لغو می‌شود و روحانی در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب نوشت «دستاوردهای قطعی این توافق اولیه، به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران  و حراست از دستاوردهای هسته‌ای فرزندان این مرز و بوم بوده است و در کنار آن با توقف روند تحریم‌های ظالمانه، بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریمهای یکجانبه برداشته و فروپاشی سازمان تحریم آغاز شده است.»
روحانی در کنفرانس خبری بعد از توافق ژنو هم اعلام کرد: «سد تحریم ترک برداشته و توافقنامه ژنو زانو زدن ابرقدرت‌ها در برابر ایران بوده است».
یک سال و چند ماه بعد از توافقات با روشنگری نخبگان جامعه از یکسو و همچنین بدعهدی آمریکایی‌ها نسبت به تعهداتش در توافق ژنو بر همه واضح شد که آنچه به عنوان «شکننده سد تحریم‌ها» بیان می‌شد در واقعیت، وجود خارجی نداشته!  در این میان نه تنها عزت ملی حاصل نشد بلکه همراستا با مذاکرات هسته‌ای، دولت بیش از یک سال مذاکره کرد تا به حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل ویزا بدهند اما آمریکا حاضر به انجام این کار نشد تا علاوه بر عدم شکستن تحریم و پیشرفت‌ هسته‌ای، «عزت نیز به پاسپورت ایرانی برنگردد».
وطن امروز افزود: مذاکرات هسته‌ای به ایستگاه لوزان رسید. 9 روز مذاکره در لوزان منجر به بیانیه‌ای شد که در آن کم شدن فعالیت‌های هسته ای، افزایش بازرسی‌ها و همچنین عدم قطعیت در برداشتن تحریم‌ها گنجانده شده بود. این بار اگرچه دولت از همه طرفدارانش دعوت کرد تا به خیابان‌ها بیایند و جشن برگزار کنند اما همه‌چیز خیلی زود رنگ باخت. خیلی زودتر از آنکه دولت فکرش را بکند مردم به نقد لوزان آمدند.
آنچه در روز اول بعد از لوزان مشخص بود این بود که یا فهم مشترکی از مذاکرات وجود ندارد یا اینکه پشت پرده مذاکرات با آنچه در ظاهر اتفاق می‌افتد کاملا متفاوت است. فکت‌شیت اولیه منتسب به ایران به نسبت خوب، بیانیه لوزان بد و فکت‌شیت آمریکایی افتضاح بود.
نویسنده خاطر نشان می‌کند: در روزهای اخیر دریابان شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد «اولین کسی است که در لیست بازجویی‌ها قرار دارد که در آن اسم 22 نفر دیگر هم وجود دارد». یکه‌تازی ایران در منطقه در حوزه امنیتی-نظامی و فلج شدن آمریکا در برنامه‌های منطقه‌ای‌اش بعد از جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، سوریه و عراق مشخص شده است و مطرح کردن  بازجویی از نفر شماره یک امنیتی کشور شاید اولین دلیلش تحقیر کردن این اقتدار بین‌المللی در حوزه امنیت باشد... ضعف دیپلماسی امروز کار را به جایی رسانده که مطالبه طرف مقابل از مقدار غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژ به بازجویی از بالاترین فرد امنیتی کشور شیفت پیدا کند و این از هیچ گروه و جریان چه موافق  و چه منتقد دولت پذیرفته نیست.

- روزنامه خراسان


حل مشکل ورود خودروهای 13 دیپلمات ایرانی
در حالی که بر اساس مصوبه دی ماه سال 92 هیئت وزیران مقرر شده بود ورود و ترخیص خودروهای 13 دیپلمات ایرانی که پس از کارشکنی های دولت کانادا در فعالیت های سفارت ایران در اتاوا، از این کشور به ایران بازگشته بودند، با تایید فهرست ارسالی از سوی وزارت خارجه، مجاز باشد، این ابلاغیه با ایرادهای مختلف نهادهای نظارتی مواجه شد که بالاخره پس از گذشت حدود 15 ماه از تصمیم مذکور، این مجوز رفع ایراد و به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد.

* دستور 2 هزار میلیاردی دولت برای تنظیم بازار
بر اساس گزارش یک نهاد مسئول، در حالی که بر اساس مصوبه سال گذشته دولت، مقرر شده بود به منظور بهبود نظام تنظیم بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری مبلغ هزار میلیارد ریال در اختیار کارگروه تنظیم بازار قرار بگیرد، طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که مبلغ مذکور امسال با افزایش 2 برابری همراه شده و به 2 هزار میلیارد ریال رسیده است که با تصویب کارگروه تنظیم بازار، در اختیار نهادهای مربوط قرار می گیرد.

 

- روزنامه جمهوری اسلامی

*تلاش فتوشاپی برای توهین به وزیرخارجه کشورمان، ترفند جدید کاسبان تحریم است. چند روزی است که در فضای مجازی و گروه‌های وابسته به جریان‌های مخالف دولت در وایبر و تلگرام، تصویری دست به دست می‌شود که محمدجواد ظریف را «در بحبوحه جنگ تحمیلی» بر سرکلاس درس در کشور آمریکا نشان می‌دهد!

 

به گزارش انتخاب، این تصویر که حکایت از تلاش جریان‌های دلواپس برای تحقیر و توهین به وزیر خارجه کشورمان در سخت‌ترین ایام مذاکرات دارد، در تیراژ وسیع در فضای مجازی دست به دست می‌شود. بر روی این تصویر، این جمله قید شده «جناب ظریف در بحبوحه جنگ تحمیلی مشغول جهاد علمی در کشور برادر و دوست شیطان بزرگ آمریکا»! و در انتها نیز آورده است: «... و حالا وزیر امور خارجه ایران اسلامی با 200هزار شهید». اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که این تصویر که ظریف را بر سر کلاس درس نشان می‌دهد، نیز مانند بسیاری دیگر از مستندات این جریان، جعلی و فتوشاپی است! تلاش ناجوانمردانه برخی جریان‌های مخالف دولت برای تحقیر ظریف و معرفی کردن وی به عنوان چهره‌ای غیرملی در شرایطی است که شخص دکتر محمدجواد ظریف و اعضای گروه مذاکره‌کننده ایرانی بارها مورد حمایت و حتی تمجید رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند و کار آنها از نظر مردم ایران جهاد در عرصه سیاست خارجی محسوب می‌شود.
*محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل‌سعود سفیر ریاض در لندن گفت: در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، تمام گزینه‌ها برای ریاض روی میز خواهد بود. به گزارش راشاتودی، وی گفت اگر مذاکرات برای مهار جاه‌طلبی هسته‌ای ایران شکست بخورد عربستان آماده است سلاح‌های هسته‌ای به دست بیاورد. معلوم نیست عربستان سعودی که پس از 77 روز تجاوز به یمن و با کمک گرفتن از کشورهای عربی و اسلامی و ویران کردن زیربناهای یمن، در رسیدن به اهداف خود شکست خورده با کدام محاسبه سخن از تمام گزینه‌های روی میز! در برابر ایران به میان می‌آورد؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی آئین پرست ׀ تاریخ: چهار شنبه 20 خرداد 1394برچسب:ظریف,مذاکرات, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , saitroshangari.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com